MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Akademia po Dyplomie POLECAMY Kongresy Multiforum Webinaria Odkryj swój dermatologiczny zmysł
Filmy
Aktualności
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Konsolidacja (korporatyzacja) rynku usług weterynaryjnych – aspekty ekonomiczne

04/03/2022

Prawo, pieniądze, psychologia

Konsolidacja (korporatyzacja) rynku usług weterynaryjnych – aspekty ekonomiczne

lek. wet. Andrzej Lisowski

Specjalista chorób psów i kotów
Prezes PSLWMZ
Prywatna Przychodnia dla Zwierząt, Gorzów Wlkp.

Od momentu kiedy polska branża usług weterynaryjnych została sprywatyzowana (nastąpiła deregulacja rynku usług weterynaryjnych w sposób dość kuriozalny – na mocy listu intencyjnego ministra Jacka Ambroziaka) rozpoczął się pewien normalny (choć spóźniony) cykl życia branży na wolnym rynku. Początkowo pojawili się monopoliści na bazie sprywatyzowanych ZLZ-ów. Ten 100% udział w rynku lokalnym szybko jednak malał, gdyż pojawiali się nowi konkurenci. Zaistniała specyficzna struktura rynkowa, jaką jest polipol (w odróżnieniu od monopolu czy oligopolu), w której występuje wielu małych usługodawców oraz wielu małych usługobiorców.

Wbrew pozorom duża liczba małych ZLZ-ów, ze względu na ich relatywnie niewielki potencjał finansowy, kadrowy i usługowy, nie jest czynnikiem sprzyjającym rozwojowi przedsiębiorstw. Sprawia to, że konkurencja między tymi usługodawcami jest „niemrawa”, sprowadzająca się najczęściej do konkurowania cenami usług. Taka sytuacja spowodowana jest małą liczbą zdecydowanych innowatorów. Z upływem czasu poszczególne ZLZ-y umacniały się i zwiększały swój udział w rynku. Po wielu latach wyłonili się lokalni liderzy. Z czasem także sytuacja ekonomiczna społeczeństwa (w tym klientów ZLZ-ów) uległa zdecydowanej poprawie. Spowodowało to, że na polskim rynku pojawili się pierwsi inwestorzy gotowi kupić zakłady lecznicze dla zwierząt. Po 39 latach światowa ekonomia zapukała do drzwi polskich ZLZ-ów.

W tzw. cyklu życia konsolidacji branży nazywa się to otwarciem. W Polsce proces ten jest spóźniony o mniej więcej 30 lat ze względu na wcześniejsze uwarunkowania ustrojowe i ekonomiczne.

Aby przybliżyć aspekty ekonomiczne procesu konsolidacji rynku usług weterynaryjnych na świecie, ostatnio zauważalnego także w Polsce, należy wyjaśnić kilka zagadnień teoretycznych, czyli odpowiedzieć na pytanie dlaczego postępuje i będzie postępowała konsolidacja branży usług weterynaryjnych?

Na konsolidowanym rynku spotykają się przedsiębiorcy (właściciele zakładów leczniczych dla zwierząt) i inwestorzy. Wśród inwestorów można wyróżnić zarówno globalne firmy (korporacje), które dywersyfikują swoje źródła dochodów, jak i fundusze private equity, inwestujące prywatne środki w firmy nienotowane na giełdzie i niepodlegające specjalnym regulacjom rynku publicznego.

Prowadzenie zakładu leczniczego dla zwierząt jest takim samym biznesem jak każdy inny i podlega takim samym uwarunkowaniom ekonomicznym jak inne branże. W gospodarce rynkowej naczelnym zadaniem każdej firmy jest wzrost zamożności właściciela/wartości budowanej firmy, czyli trwałe generowanie zysku (nadwyżka przychodów nad kosztami). Każda powstająca firma ma pięć etapów swojego rozwoju.

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
OSTATNIO DODANE
Transformacja opieki nad kotami w leczeniu cukrzycy
Ukończyłeś studia weterynaryjne w 2025 roku? Skorzystaj z bonu edukacyjnego!
Certyfikowane Szkolenie Kardiologia psów i kotów
AI a diagnostyka weterynaryjna – nowa era w radiologii?
Nowe spojrzenie na czynniki związane z powszechną chorobą wśród psów i ludzi
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj