WPD
ZALOGUJ
WPD
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Konie Koty Psy
Wydarzenia
Kongres Webinaria
Filmy
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Sza­now­ni Pań­stwo

16/03/2017

Artykuł ukazał się
Weterynaria po Dyplomie
2017
02

Od redakcji

Sza­now­ni Pań­stwo

W oddawanym do Państwa rąk numerze WpD wiodący artykuł poświęcony jest insulinomie – nowotworowi trzustki, a konkretnie komórek beta. Opis ten nasunął mi pomysł podzielenia się z Państwem moimi refleksjami związanymi z przyjmowanym przeze mnie podobnym przypadkiem.

Byłem trzecim lub czwartym lekarzem, do którego trafił właściciel z psem. I nie dlatego, że nikt wcześniej nie rozpoznał choroby, gdyż wszyscy moi poprzednicy ustalili dobre rozpoznanie i zaproponowali optymalne postępowanie – zabieg usunięcia guza. Właściciel poszukiwał lekarza, który powiedziałby, że zabieg nie jest konieczny. Zorientowałem się, że tego oczekuje ode mnie właściciel, i podejrzewam, że gdybym szybko potwierdził wcześniejsze opinie Kolegów, klient prawdopodobnie szukałby dalej (przede wszystkim ze szkodą dla psa). Zrozumiałem, że nie mogę działać zbyt pochopnie, że muszę jeszcze raz dokładnie przedstawić właścicielowi problem insulinomy, rozmawiając z nim na tyle długo, żeby sam doszedł do wniosku, iż zabieg jest najlepszym rozwiązaniem. Moim celem było stworzenie sytuacji, w której ta decyzja zależałaby wyłącznie od niego. I rzeczywiście, właściciel wyraził chęć przeprowadzenia zabiegu – nie od razu, ale w możliwie niedalekiej przyszłości (rolę odgrywały tu nie tylko wskazania medyczne, ale także względy finansowe).

Nasza rozmowa trwała 25 minut, badanie kliniczne pięć – razem 30 minut konsultacji. Piszę o tym dlatego, że kolejny raz widzę, jak potrzebna jest rozmowa z właścicielem. Nie można lekceważyć jego oczekiwań w stosunku do nas, nie tylko merytorycznych. Rozmowa z właścicielem, poza zebraniem niezbędnych informacji na temat objawów klinicznych, ma również głębokie znaczenie psychologiczne, bo tworzy szczególną więź między lekarzem a właścicielem i pozwala temu ostatniemu zmienić zdanie. Wychodząc z gabinetu, właściciel był przekonany, że to on w sposób samodzielny i niewymuszony podjął decyzję. Kiedy wchodził do gabinetu, decyzja o zabiegu była mu „narzucona”, ale kiedy wychodził, była to już jego własna decyzja. Nikt nie lubi, żeby decydowano za niego.

Nasze działania powinny zmierzać do tego, aby właściciel (chociaż to my jesteśmy lekarzami) czuł się odpowiedzialny za podjęte decyzje i wierzył, że są one najlepsze dla jego psa lub kota. To, o czym napisałem, jest bardzo ważnym, jeżeli nie najważniejszym aspektem naszej pracy, na pozór niemerytorycznym, ale mającym bardzo istotne merytoryczne konsekwencje.

Medium podpis fmt
NAJPOPULARNIEJSZE
Onkologia
Rak przejściowokomórkowy (TCC), czyli złośliwy nowotwór pęcherza moczowego
Nowa formuła Kongresu ApD Weterynaria – dwa razy więcej wiedzy!
Anestezjologia
Postawmy na rozsądek podczas planowania znieczulenia regionalnego
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line
  • Dodatek Online
  • Filmy


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Kontakt
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj