MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Zobacz też >
WETERYNARIA PO DYPLOMIE
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Zostań członkiem społeczności
MAGWET
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Kongresy POLECAMY Webinaria
Filmy
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zaloguj
Zarejestruj

Behawioryzm Koty Psy

Co stanowi większy problem w praktyce behawioralnej – zwierzę czy jego właściciel? Cz. I

02/12/2020

Behawioryzm

Co stanowi większy problem w praktyce behawioralnej – zwierzę czy jego właściciel? Cz. I

lek. wet. Agnieszka Janeczek

Specjalista zaburzeń zachowań zwierząt Southampton University
Przychodnia weterynaryjna „Cztery łapy i Ty”, Wrocław – Wysoka

– Halo, czy to pani psi psycholog? – słyszę w słuchawce. – Ja od tego kotka Mani, no tego, który się wylizuje.

– Tak, dzień dobry – odpowiadam.

– Kot dalej się liże...

– Rozumiem, ale czy tak samo jak przed zastosowaniem leków, bo ostatnio pani mówiła, że sierść odrosła i kot już się nie wylizuje? – pytam.

– A nieee! Teraz liże się tak normalnie, myje się cała, a leki... No, kilka dni temu się skończyły... A to trzeba dalej dawać?

– No tak...

Pewnie niejeden lekarz weterynarii zajmujący się praktyką kliniczną, jak również lekarze zatrudnieni w jednostkach administracyjnych spotkali się z podobnymi historiami w swojej codziennej pracy. Wprawdzie leczymy zwierzęta, ale musimy też porozumiewać się z ich właścicielami, a to często bywa znacznie trudniejsze niż sama diagnoza i proces terapeutyczny. W większości przypadków konieczne jest bieżące śledzenie postępów leczenia i wprowadzanie modyfikacji niezbędnych na danym jego etapie. W oczywisty sposób wymusza to częsty kontakt na linii lekarz weterynarii–zwierzę–właściciel.

Już sam wywiad będący integralną częścią badania behawioralnego stanowi ogromne wyzwanie, ponieważ natłok emocji oraz związana z tym ilość i jakość informacji uzyskiwanych od właściciela chorego psa lub kota mogą przypominać jazdę na rollercosterze. Nie tylko bywają one nieprecyzyjne i mało rzeczowe, ale czasem niektóre odpowiedzi wręcz się wykluczają. Jeżeli w wizycie behawioralnej uczestniczy więcej osób (na przykład kilkuosobowa rodzina), każda z niech postrzega problem z innej perspektywy (ryc. 1). W takich sytuacjach rolą lekarza jest wychwycenie tego, co najistotniejsze, i odpowiednie usystematyzowanie wszystkich informacji w celu stworzenia najpełniejszej listy możliwych rozpoznań różnicowych.


Niektórzy właściciele podczas wywiadu nie odpowiadają szczerze na zadawane pytania, gdyż wstydzą się problemu, z jakim boryka się ich podopieczny. Obawiają się, że ich zwierzę w powszechnej opinii zostanie ocenione jako „głupsze” „gorsze”, „psychiczne”. Czasami okazuje się, że takiej krzywdzącej oceny dokonała już część rodziny albo znajomych lub też podczas szkolenia pies określony został jako – cytuję – „debil”. Tymczasem większe trudności w procesie socjalizacji i nauki mogą wynikać z zaburzeń lękowych, konstytucji danego osobnika, uwarunkowań genetycznych bądź niewłaściwej postawy właściciela zwierzęcia podczas szkolenia. Kolejną wstydliwą okolicznością może być nadmierne zainteresowanie zwierzęcia okolicą własnych narządów płciowych. Dla właściciela jest to sytuacja wstydliwa podwójnie, bo po pierwsze wiąże się z koniecznością nazwania tej okolicy, a po drugie opisania samej czynności, uznawanej powszechnie za nieelegancką. W tym przypadku antropomorfizacja otwiera szeroki wachlarz definicji i możliwości.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Dostęp jednorazowy
do artykułu
Access 24h
11,07 zł
Prenumerata
online + archiwum
Subscription mw
205 zł
Zamów
Zaloguj się | Chcesz subskrybować Weterynarię po Dyplomie?
Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Trudny klient – kto to taki? Definicja

Za trudnego klienta może być uznana osoba, której oczekiwania względem lekarza weterynarii przekraczają przyjętą normę (tzw. typ roszczeniowy). Tacy klienci nierzadko [...]

Dostęp jednorazowy do artykułu

Aby uzyskać dostep do tego artykułu przez 24 godziny, wyślij SMS o treści AP.MAGWET na numer 7943. Koszt wysłania SMS wynosi 11.07 PLN z VAT. W odpowiedzi otrzymasz SMS z kodem aktywacyjnym. Wpisz kod w poniższym polu.

Usługa SMS dostępna jest w sieciach T-mobile, Plus GSM, Orange i Play. Usługi SMS dostarcza i obsługuje TELEAUDIO DWA Sp z.o.o.. Właściciel serwisu: Medical Tribune Polska Sp. z o.o. kontakt@podyplomie.pl. Regulamin. Reklamacje: reklamacje@teleaudio.pl.

Uwaga! Dostęp będzie aktywny: przez 24 godziny, tylko na jednym urządzeniu (na tym, na którym pierwszy raz wpisano kod aktywacyjny), tylko do tego artykułu. Kodu nie da się wykorzystać powtórnie.

OSTATNIO DODANE
Kiedy się szczepimy?
Na kurze trzeba się znać
KUPIĘ/PRZEJMĘ ZLZ
POLECANE ARTYKUŁY
Farmakologia i toksykologia
Opioidowa farmakoterapia bólu okołooperacyjnego u psów i kotów
Onkologia
Ośmioletnia suka z nawrotowym krwiomoczem
Hematologia
Zależne od rasy zmiany w obrazie krwi u psów i kotów. Cz. II
Choroby zakaźne
Grzybice narządowe kotów – aktualne dane
Onkologia
Dziesięć najczęstszych nowotworów u psów w Polsce
Chirurgia
Rany u małych zwierząt. Cz. III. Czemu rana się nie goi
Dermatologia
Toczniowe zniekształcenie pazurów u psów jako rzadka forma tocznia – rozpoznawanie i leczenie
Parazytologia
Motyliczka mięśniowa – możliwości rozpoznawania nowego zagrożenia
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Powązkowska 44C
01-797 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj