Prawo, pieniądze, psychologia
Zdarzenia niepożądane w praktyce weterynaryjnej – jak ich uniknąć?
mgr prawa Anna Słowińska
specjalista prawa ochrony zdrowia i ochrony praw człowieka
Codzienna praktyka dostarcza wielu doświadczeń lekarzom świadczącym usługi weterynaryjne. Sprawdź, jak poradzić sobie z tymi negatywnymi, na przykład wulgarnymi i awanturującymi się klientami oczekującymi na leczenie zwierzęcia, niekorzystnymi wpisami w sieci internetowej o prowadzonej praktyce czy innymi niepożądanymi zdarzeniami, które nie powinny mieć miejsca w trakcie świadczenia usług weterynaryjnych.
Czy możesz odmówić obsługi właściciela zwierzęcia?
Przy częstych wizytach tego samego klienta obrażającego lekarza, w szczególności gdy świadkami są inni właściciele albo opiekunowie zwierząt oczekujący w poczekalni oraz zatrudnieni przez ciebie pracownicy, powinieneś wezwać daną osobę do odpowiedniego zachowania i zaniechania naruszeń. Bez względu na to, czy są to zachowania jednorazowe, czy powtarzające się, możesz odmówić takiej niewłaściwie zachowującej się osobie leczenia zwierzęcia. Gdy twoje działania nie poskutkują, w ostateczności możesz wezwać policję bądź złożyć zawiadomienie do prokuratury, jeżeli zostały naruszone przepisy ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny z art. 212, czyli przestępstwa pomówienia – zniesławienia, z art. 216 – przestępstwo znieważenia bądź inne. W takich przypadkach funkcjonariusze policji są uprawnieni do stosowania odpowiednich środków przymusu, ale w taki sposób, aby dolegliwość wynikająca z ich użycia była jak najmniejsza dla osób powodujących zdarzenia niepożądane. Mimo to warto próbować rozwiązać problem w sposób polubowny.
Jeśli naruszone zostały twoje dobra osobiste, w szczególności dobre imię, wolność, godność, cześć lub wizerunek lekarza, zgodnie z art. 24 par. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej w skrócie k.c.) możesz żądać od osoby zachowującej się niestosownie zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. Natomiast w razie dokonanego naruszenia możesz żądać, aby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności w celu usunięcia jego skutków, w szczególności złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Ostatecznie możesz także żądać od źle zachowującej się osoby zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny, jeżeli sprawa znajdzie finał w sądzie. Ponadto zgodnie z art. 24 par. 2 k.c., gdy wskutek naruszenia dobra osobistego w miejscu świadczenia usług powstała szkoda majątkowa w postaci uszkodzenia wyposażenia lub sprzętu służącego do wykonywania praktyki weterynaryjnej, jako poszkodowany takim działaniem możesz żądać jej naprawienia. W razie braku jakiejkolwiek reakcji możesz skierować do sądu powództwo o ochronę dóbr osobistych na podstawie art. 23 k.c., dobra osobiste pozostają bowiem pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.