MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Akademia po Dyplomie POLECAMY Multiforum Webinaria
Filmy
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj
Trwa Wiosenna Promocja! Rabaty do -80% na publikacje i multimedia weterynaryjne. Skorzystaj z oferty >

Behawioryzm Koty Psy

Co stanowi większy problem w praktyce behawioralnej – zwierzę czy jego właściciel? Cz. II

04/11/2021

Behawioryzm

Co stanowi większy problem w praktyce behawioralnej – zwierzę czy jego właściciel? Cz. II

lek. wet. Agnieszka Janeczek

Specjalista zaburzeń zachowań zwierząt Southampton University
Przychodnia weterynaryjna „Cztery Łapy i Ty”, Wrocław – Wysoka

 W codziennej praktyce lekarsko-weterynaryjnej spotykamy się z różnymi typami klientów. Niestety istnieje grupa, która wyzwala w nas stres i złe emocje. Praca, która powinna sprawiać nam satysfakcję, bywa utrapieniem. Zamiast poświęcić całą swoją uwagę diagnozowaniu i leczeniu zwierzęcia, skupiamy się na odpieraniu ataków ze strony różnych typów tzw. trudnych klientów. Mimo napotykanych trudności powinniśmy zawsze zachować najwyższy profesjonalizm, trzymać się ustalonych reguł postępowania medycznego, a jednocześnie nie ustawać w próbach uzyskania jak najlepszej współpracy z właścicielem zwierzęcia.

Konieczność radzenia sobie z trudnymi właścicielami zwierząt może zmienić nawet największego optymistę z najbardziej entuzjastycznym nastawieniem do pracy w zagorzałego pesymistę z „poszarpanymi nerwami”. Każdy z nas, wykonując zawód lekarza weterynarii, podczas pracy zetknął się z właścicielami, którzy inspirują, oraz takimi, którzy wyzwalają w nas jak najgorsze emocje. Tych drugich możemy zakwalifikować do kategorii tzw. trudnych klientów. Zdarza się, że początkowo tzw. trudny klient stanowi wyzwanie dla lekarza weterynarii, zmuszając go do poszukiwania nowych rozwiązań i wielokierunkowego spojrzenia na dany problem. Działa na nas motywująco i po głębszym poznaniu może stać się nawet wzorowo współpracującym właścicielem zwierzęcia. I odwrotnie – osoba, która jest bardzo miła przy pierwszym kontakcie, może okazać się dużym rozczarowaniem i stanowić największą przeszkodę w procesie leczenia.

Dla lekarza weterynarii praca z trudnym właścicielem zwierzęcia może być źródłem stresu i działać demotywująco. Czy jesteśmy na to przygotowani? Czy potrafimy poradzić sobie w takiej stresującej sytuacji?

Niestety temat tak ważny, jak radzenie sobie w stresujących sytuacjach w relacjach lekarz–właściciel zwierzęcia, jest często niedoceniany podczas przygotowania do zawodu. Tymczasem zagadnienie to zasługuje na dużą uwagę i powinno stanowić istotny element podwyższania kwalifikacji zawodowych. Radzenie sobie w trudnych sytuacjach to w medycynie weterynaryjnej zapomniana sztuka. A szkoda.

Stres jest nieodłącznym elementem wykonywania pracy zawodowej. Ma on działanie pozytywne i mobilizujące albo negatywne i destrukcyjne, potrafiące zaburzyć nasz dobrostan. Nie da się ukryć, że na co dzień pracujemy w niezwykle stresującym środowisk...

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Typ klienta: pytający, gaduła, nadopiekuńczy, nadwrażliwy, z deficytem kontaktów społecznych, samotny

Taki właściciel chce wszystkiego co najlepsze dla swojego zwierzęcia, które często cierpi na więcej niż jedną chorobę, co wiąże się z koniecznością [...]

Typ klienta: sknerus, oszczędny, „a nie może być taniej?”

Klient „sknerus” chce, aby jego pies był leczony jak najtaniej, a najlepiej za darmo. Osoba taka pod koniec wizyty, po wykonaniu wszystkich [...]

Typ klienta: sceptyczny, pełen obaw, nieprzekonany, nieufny

Jest to typ klienta, który jest pełen wątpliwości, czy będziemy umieli rozwiązać jego problem. Często ma już za sobą kilka wizyt [...]

Typ klienta: tyran, arogancki, despotyczny, władczy

Klient „tyran” jest niegrzeczny dla lekarza, personelu lecznicy i innych klientów, przepełnia go poczucie wyższości i wyjątkowości. Szybko znajduje domniemane błędy we wszystkim [...]

Typ klienta: wszystkowiedzący, weterynaryjny geniusz

Klient „wszystkowiedzący” jest osobą, która choć ma rozległą wiedzę na tematy związane z weterynarią, wiedza ta w większości jest powierzchowna. Najczęściej zanim właściciel [...]

OSTATNIO DODANE
[relacja] APD Weterynaria 2023 - edukacja dla przyszłości - interdyscyplinarne wyzwania współczes...
Radiologia Klatki Piersiowej i Jamy Brzusznej: Pakiet kursów ze zniżką i aż 60 pkt edukacyjnych!
Drobnoustroje ciągle górą
Coraz łatwiej o wypalenie zawodowe
XVII Konferencja Bujatryczna, 26-27.05.2023 r., PIWet–PIB, Puławy
POLECANE ARTYKUŁY
Farmakologia i toksykologia
Opioidowa farmakoterapia bólu okołooperacyjnego u psów i kotów
Onkologia
Ośmioletnia suka z nawrotowym krwiomoczem
Hematologia
Zależne od rasy zmiany w obrazie krwi u psów i kotów. Cz. II
Choroby zakaźne
Grzybice narządowe kotów – aktualne dane
Onkologia
Dziesięć najczęstszych nowotworów u psów w Polsce
Chirurgia
Rany u małych zwierząt. Cz. III. Czemu rana się nie goi
Dermatologia
Toczniowe zniekształcenie pazurów u psów jako rzadka forma tocznia – rozpoznawanie i leczenie
Parazytologia
Motyliczka mięśniowa – możliwości rozpoznawania nowego zagrożenia
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Powązkowska 44C
01-797 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj