Prawo, pieniądze, psychologia
Komunikacja jako kompetencja kliniczna.
Cz. I. Fundamenty i modele budowania relacji lekarza weterynarii z opiekunem zwierzęcia
mgr inż. Magdalena Żuber
Trener Mentalna Kompetencji Miękkich, Ekspertka Vethink Academy
Skuteczna komunikacja w pracy lekarza weterynarii stanowi jeden z fundamentów dobrej praktyki klinicznej. Jej rola wykracza już daleko poza „miękką umiejętność” – dziś rozumiana jest jako kompetencja kliniczna, decydująca o diagnozie, terapii i współpracy z opiekunem. Artykuł omawia podstawy procesu komunikacyjnego (modele: linearny, dwukierunkowy, transakcyjny), jego elementy (od nadawcy po feedback), aktywne słuchanie, model CCG (Calgary-Cambridge Guide) oraz SOAP jako narzędzie dokumentacyjne i wsparcie procesu komunikacji w placówce. Tekst osadzony jest w standardach Day One Competences i odnosi się do badań nad edukacją kliniczną. Stanowi pierwszą część naukowo-praktycznego cyklu o komunikacji na linii lekarz–opiekun zwierzęcia.
Wstęp
W środowisku medycyny weterynaryjnej wzrasta świadomość, że komunikacja z opiekunem pacjenta to nie tylko kwestia stylu bycia, lecz element kluczowy dla skutecznego leczenia. Komunikacja, wcześniej marginalizowana jako „miękka kompetencja”, została oficjalnie uznana za element kompetencji klinicznych – zarówno przez NAVMEC (North American Veterinary Medical Education Consortium, 2011), jak i RCVS (Royal College of Veterinary Surgeons) w ramach Day One Competences. Oznacza to, że każdy lekarz weterynarii już w dniu uzyskania uprawnień powinien nie tylko posiadać wiedzę medyczną, ale również potrafić efektywnie porozumieć się z opiekunem zwierzęcia i współpracownikami.
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie podstawowych modeli i mechanizmów komunikacyjnych, ich znaczenia w praktyce oraz sposobów ich praktycznego wykorzystania. Artykuł bazuje na analizie psychologicznej i socjologicznej procesu komunikacji oraz cyklu webinarów „Wakacyjna szkoła komunikacji” realizowanych przeze mnie jako ekspertkę Vethink Academy i PSLWMZ. Stanowi on pierwszą z trzech części przybliżających i zgłębiających wielowarstwowość zagadnienia komunikacji jako kompetencji klinicznej w zawodzie lekarza weterynarii.
Modele komunikacji
Zastanówmy się chwilę nad funkcjonującymi już modelami komunikacji. Modelami, z których korzystamy wszyscy, ale w większości przypadków nieświadomie. A to ogranicza nasze możliwości osiągnięcia wielopoziomowego sukcesu za drzwiami naszego gabinetu.
Czym jest komunikacja? Komunikacja to proces wymiany informacji, myśli, uczuć lub idei pomiędzy dwiema lub więcej osobami, w celu osiągnięcia wzajemnego zrozumienia. Jest to fundamentalna umiejętność w każdej interakcji społecznej, zarówno w życiu...
Świadoma komunikacja dąży do wzajemnego porozumienia, tworzy relacje i umacnia je, wspiera wiarygodność, zapewnia bezpieczeństwo, skraca czas pracy. Dobrze prowadzone procesy komunikacji automatyzują niektóre elementy pracy, dają szanse na delegow...

