BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Prawo, pieniądze, psychologia
Zakres dozwolonych informacji
mgr prawa Anna Słowińska
Zakład leczniczy dla zwierząt, jako placówka ochrony zdrowia i dobrostanu zwierząt, może podawać informacje o swojej działalności do publicznej wiadomości. Prawo zawiera jednak liczne obostrzenia, nakładające na zakład leczniczy wymóg, aby forma i treść podawanych informacji nie nosiły cech reklamy. Przyjrzyjmy się, jak to wygląda bliżej.
Informacja a reklama
Chcąc określić różnice pomiędzy informacją a reklamą, należy na potrzeby tego rozróżnienia ustalić, co będzie informacją, a co byłoby reklamą zakładu leczniczego dla zwierząt, która zgodnie z przepisami prawa dla tego rodzaju podmiotów jest zakazana. Informacją będzie więc powiadomienie o usługach zakładu leczniczego dla zwierząt w dozwolony prawem sposób, a także zakomunikowanie o jego istnieniu potencjalnym usługobiorcom w sposób neutralny. Natomiast reklama byłaby informacją połączoną z komunikatem perswazyjnym. Reklama, zakazana w przypadku zakładów leczniczych dla zwierząt, zazwyczaj ma na celu skłonienie usługobiorcy do nabycia lub korzystania z określonych towarów bądź usług, popierania określonych spraw lub idei.* Informacja o zakładzie leczniczym dla zwierząt będzie więc miała cechy neutralne w stosunku do reklamy, natomiast reklama będzie zawierała elementy perswazji w celu nakłonienia usługobiorców do skorzystania z danych usług.
Zwróć uwagę, że:
Reklama jest informacją dodatkowo połączoną z komunikatem perswazyjnym. Informacja o zakładzie leczniczym dla zwierząt jest jedynie komunikatem bez cech perswazji o jego istnieniu, skierowanym do potencjalnych usługobiorców.
Uregulowania prawne
Ustawa
Podawanie do publicznej wiadomości informacji dotyczących działalności zakładów leczniczych dla zwierząt zostało określone w art. 29 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt (dalej w skrócie u.z.l.z.), który stanowi, że: „Zakład leczniczy dla zwierząt może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach świadczonych usług weterynaryjnych, godzinach otwarcia zakładu leczniczego dla zwierząt oraz adresie zakładu leczniczego dla zwierząt. Forma i treść tych informacji nie mogą nosić cech reklamy”.
Uchwała nr 116/2008/IV
W u.z.l.z. ustawodawca dokonał przekazania w drodze delegacji ustawowej na rzecz Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej kompetencji do określenia zasad podawania informacji o usługach prowadzonych przez zakłady lecznicze dla zwierząt. Na tej podsta...
Ustawowy zakaz reklamy usług weterynaryjnych określiła Uchwała Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej, która stanowi dopuszczone przez ustawodawcę rozwinięcie i doprecyzowanie zakazu reklamy zakładów leczniczych dla zwierząt zawartego w u.z.l.z.