MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Zobacz też >
WETERYNARIA PO DYPLOMIE
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Zostań członkiem społeczności
MAGWET
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Kongresy POLECAMY Webinaria
Filmy
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zaloguj
Zarejestruj

Prawo

Zakres dozwolonych informacji

11/10/2018

Prawo, pieniądze, psychologia

Zakres dozwolonych informacji

mgr prawa Anna Słowińska

Specjalista z zakresu prawa ochrony zdrowia

Vox Poland Law Help, Szczecin

Zakład leczniczy dla zwierząt, jako placówka ochrony zdrowia i dobrostanu zwierząt, może podawać informacje o swojej działalności do publicznej wiadomości. Prawo zawiera jednak liczne obostrzenia, nakładające na zakład leczniczy wymóg, aby forma i treść podawanych informacji nie nosiły cech reklamy. Przyjrzyjmy się, jak to wygląda bliżej.

Informacja a reklama

Chcąc określić różnice pomiędzy informacją a reklamą, należy na potrzeby tego rozróżnienia ustalić, co będzie informacją, a co byłoby reklamą zakładu leczniczego dla zwierząt, która zgodnie z przepisami prawa dla tego rodzaju podmiotów jest zakazana. Informacją będzie więc powiadomienie o usługach zakładu leczniczego dla zwierząt w dozwolony prawem sposób, a także zakomunikowanie o jego istnieniu potencjalnym usługobiorcom w sposób neutralny. Natomiast reklama byłaby informacją połączoną z komunikatem perswazyjnym. Reklama, zakazana w przypadku zakładów leczniczych dla zwierząt, zazwyczaj ma na celu skłonienie usługobiorcy do nabycia lub korzystania z określonych towarów bądź usług, popierania określonych spraw lub idei.* Informacja o zakładzie leczniczym dla zwierząt będzie więc miała cechy neutralne w stosunku do reklamy, natomiast reklama będzie zawierała elementy perswazji w celu nakłonienia usługobiorców do skorzystania z danych usług.

Zwróć uwagę, że:

Reklama jest informacją dodatkowo połączoną z komunikatem perswazyjnym. Informacja o zakładzie leczniczym dla zwierząt jest jedynie komunikatem bez cech perswazji o jego istnieniu, skierowanym do potencjalnych usługobiorców.

Uregulowania prawne

Ustawa

Podawanie do publicznej wiadomości informacji dotyczących działalności zakładów leczniczych dla zwierząt zostało określone w art. 29 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o zakładach leczniczych dla zwierząt (dalej w skrócie u.z.l.z.), który stanowi, że: „Zakład leczniczy dla zwierząt może podawać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach świadczonych usług weterynaryjnych, godzinach otwarcia zakładu leczniczego dla zwierząt oraz adresie zakładu leczniczego dla zwierząt. Forma i treść tych informacji nie mogą nosić cech reklamy”.

Uchwała nr 116/2008/IV

W u.z.l.z. ustawodawca dokonał przekazania w drodze delegacji ustawowej na rzecz Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej kompetencji do określenia zasad podawania informacji o usługach prowadzonych przez zakłady lecznicze dla zwierząt. Na tej podsta...

Ustawowy zakaz reklamy usług weterynaryjnych określiła Uchwała Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej, która stanowi dopuszczone przez ustawodawcę rozwinięcie i doprecyzowanie zakazu reklamy zakładów leczniczych dla zwierząt zawartego w u.z.l.z.

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Zakres dozwolonych informacji

Zgodnie z wymienioną wyżej uchwałą określającą formę i treść informacji o zakresie i rodzaju informacji publicznej o zakładzie leczniczym dla zwierząt, informacja taka może zawierać następujące [...]

Forma informacji publicznej

Zgodnie z postanowieniami ww. uchwały, informacje publiczne o zakładzie leczniczym dla zwierząt lub ich wybrane fragmenty można zamieszczać:

Jaki sposób informowania jest niedozwolony?

Zgodnie z ww. uchwałą niedozwolona jest wszelka aktywna forma informacji o zakładzie leczniczym dla zwierząt w formie:

Odpowiedzialność lekarska

Należy pamiętać, że za treść publikacji prasowych, radiowych i telewizyjnych z udziałem lekarza weterynarii odpowiada lekarz weterynarii prowadzący praktykę w zakładzie leczniczym dla zwierząt. [...]

Podsumowanie

Ustawowy zakaz reklamy zakładu leczniczego dla zwierząt, oprócz prawnej strony wykonywania zawodu lekarza weterynarii, dotyczy także jego strony etycznej, o której tak [...]

OSTATNIO DODANE
Komu pomóc?
Sąsiedzi rozmawiają o ASF
Herpeswirus krąży nad Europą
POLECANE ARTYKUŁY
Prawo
Obowiązkowa przynależność do samorządu zawodowego lekarzy weterynarii
Prawo
Zmiany w systemie kształcenia ustawicznego lekarzy weterynarii
Prawo
Narzędzia telezdrowia w praktyce lekarzy weterynarii małych zwierząt – szanse i zagrożenia
Prawo
Jakie wymagania powinno spełniać weterynaryjne laboratorium diagnostyczne?
Prawo
Forma świadczenia usług weterynaryjnych
Prawo
Umowy ubezpieczenia – na co warto zwrócić uwagę podczas wykonywania praktyki weterynaryjnej?
Prawo
Jakich nieprawidłowości wystrzegać się podczas świadczenia usług weterynaryjnych?
Prawo
Rozporządzenie (2019/6) w sprawie leków dla zwierząt – projekt Ustawy Okołorozporządzeniowej
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Powązkowska 44C
01-797 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj