MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Akademia po Dyplomie POLECAMY Kongresy Multiforum Webinaria Odkryj swój dermatologiczny zmysł
Filmy
Aktualności
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Prawo

Zdarzenia niepożądane w praktyce weterynaryjnej – jak ich uniknąć?

07/09/2021

Prawo, pieniądze, psychologia

Zdarzenia niepożądane w praktyce weterynaryjnej – jak ich uniknąć?

mgr prawa Anna Słowińska
specjalista prawa ochrony zdrowia i ochrony praw człowieka

Vox Poland Law Help, Szczecin

Codzienna praktyka dostarcza wielu doświadczeń lekarzom świadczącym usługi weterynaryjne. Sprawdź, jak poradzić sobie z tymi negatywnymi, na przykład wulgarnymi i awanturującymi się klientami oczekującymi na leczenie zwierzęcia, niekorzystnymi wpisami w sieci internetowej o prowadzonej praktyce czy innymi niepożądanymi zdarzeniami, które nie powinny mieć miejsca w trakcie świadczenia usług weterynaryjnych.

Czy możesz odmówić obsługi właściciela zwierzęcia?

Przy częstych wizytach tego samego klienta obrażającego lekarza, w szczególności gdy świadkami są inni właściciele albo opiekunowie zwierząt oczekujący w poczekalni oraz zatrudnieni przez ciebie pracownicy, powinieneś wezwać daną osobę do odpowiedniego zachowania i zaniechania naruszeń. Bez względu na to, czy są to zachowania jednorazowe, czy powtarzające się, możesz odmówić takiej niewłaściwie zachowującej się osobie leczenia zwierzęcia. Gdy twoje działania nie poskutkują, w ostateczności możesz wezwać policję bądź złożyć zawiadomienie do prokuratury, jeżeli zostały naruszone przepisy ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny z art. 212, czyli przestępstwa pomówienia – zniesławienia, z art. 216 – przestępstwo znieważenia bądź inne. W takich przypadkach funkcjonariusze policji są uprawnieni do stosowania odpowiednich środków przymusu, ale w taki sposób, aby dolegliwość wynikająca z ich użycia była jak najmniejsza dla osób powodujących zdarzenia niepożądane. Mimo to warto próbować rozwiązać problem w sposób polubowny.

Jeśli naruszone zostały twoje dobra osobiste, w szczególności dobre imię, wolność, godność, cześć lub wizerunek lekarza, zgodnie z art. 24 par. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej w skrócie k.c.) możesz żądać od osoby zachowującej się niestosownie zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. Natomiast w razie dokonanego naruszenia możesz żądać, aby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności w celu usunięcia jego skutków, w szczególności złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Ostatecznie możesz także żądać od źle zachowującej się osoby zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny, jeżeli sprawa znajdzie finał w sądzie. Ponadto zgodnie z art. 24 par. 2 k.c., gdy wskutek naruszenia dobra osobistego w miejscu świadczenia usług powstała szkoda majątkowa w postaci uszkodzenia wyposażenia lub sprzętu służącego do wykonywania praktyki weterynaryjnej, jako poszkodowany takim działaniem możesz żądać jej naprawienia. W razie braku jakiejkolwiek reakcji możesz skierować do sądu powództwo o ochronę dóbr osobistych na podstawie art. 23 k.c., dobra osobiste pozostają bowiem pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Czy możesz odmówić leczenia zwierzęcia?

Prowadząc praktykę weterynaryjną, uwzględnij, że w pewnych przypadkach nie będziesz mógł podjąć się leczenia chorego zwierzęcia lub będziesz zmuszony odstąpić od rozpoczętego [...]

Jak postąpić w przypadku klienta powodującego zdarzenia niepożądane?

1. Wezwij daną osobę do odpowiedniego zachowania i zaniechania naruszeń.

Czy możesz pozwolić sobie na krytykę?

Zauważ, że podczas wykonywania praktyki weterynaryjnej może zdarzyć się sytuacja, która spowoduje, że zajdzie konieczność zwrócenia uwagi innemu lekarzowi lub dokonania [...]

Granice krytyki przełożonego przez pracownika

Jeśli jesteś przełożonym zatrudniającym pracowników w zakładzie leczniczym dla zwierząt, zwróć uwagę na orzeczenie Sądu Najwyższego z 2013 r., w którym Sąd stwierdził, że [...]

Jak reagować na negatywne wpisy w sieci internetowej?

Zwróć uwagę, że w dobie masowego komunikowania się poprzez sieć internetową zdarzenia niepożądane w stosunku do prowadzonej praktyki lekarsko-weterynaryjnej także mogą mieć miejsce. [...]

Zawiadomienie administratora

Miej na uwadze, że w przypadku braku zawiadomienia przez administratora o naruszeniu zasadne będzie, aby lekarz weterynarii osobiście do niego wystąpił, wskazując na [...]

Podsumowanie

Podsumowując powyższe rozważania dotyczące zdarzeń niepożądanych w trakcie świadczenia usług weterynaryjnych, powinieneś podejmować środki zaradcze w celu ich wyeliminowania. Mimo że w pewnych przypadkach [...]

OSTATNIO DODANE
Nowy test może oznaczać leki, które mogą być szkodliwe dla kotów
Podwyższone stężenia fenobarbitalu u psów po leczeniu flukonazolem – opis dwóch przypadków
Ocena różnych dawek medetomidyny na indukcję wymiotów u kotów
Między obrazem a skalpelem: jak dokładne są badania przedoperacyjne u psów i kotów z chorobami pr...
Osad z pęcherzyka żółciowego u kotów
POLECANE ARTYKUŁY
Prawo
Obowiązkowa przynależność do samorządu zawodowego lekarzy weterynarii
Prawo
Zmiany w systemie kształcenia ustawicznego lekarzy weterynarii
Prawo
Narzędzia telezdrowia w praktyce lekarzy weterynarii małych zwierząt – szanse i zagrożenia
Prawo
Jakie wymagania powinno spełniać weterynaryjne laboratorium diagnostyczne?
Prawo
Forma świadczenia usług weterynaryjnych
Prawo
Umowy ubezpieczenia – na co warto zwrócić uwagę podczas wykonywania praktyki weterynaryjnej?
Prawo
Jakich nieprawidłowości wystrzegać się podczas świadczenia usług weterynaryjnych?
Prawo
Z orzecznictwa sądowego. Gdy nie zapewnisz zaplecza socjalno-sanitarnego w gabinecie
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj