BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Prawo, pieniądze, psychologia
Kiedy nie musisz ewidencjonować czasu pracy?
mgr prawa Anna Słowińska
Z zapisów kodeksu pracy wynika generalny obowiązek ewidencjonowania czasu pracy. Przepisy przewidują jednak także sytuacje, kiedy ewidencjonowanie godzin pracy nie jest wymagane. Sprawdź, kiedy w zakładzie leczniczym dla zwierząt nie będziesz musiał prowadzić ewidencji czasu pracy i wobec których zatrudnionych przez ciebie osób.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania czasu pracy
Zauważ, że w niektórych sytuacjach przewidzianych w przepisach prawa jako pracodawca zatrudniający pracowników w zakładzie leczniczym dla zwierząt (dalej w skrócie z.l.z.) jesteś zwolniony z prowadzenia ewidencji czasu pracy zatrudnionych przez ciebie osób. Zgodnie z generalną zasadą wynikającą z art. 149 § 1 ustawy z dnia 26 września 1974 r. Kodeks pracy (dalej w skrócie k.p.) pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Ponadto na żądanie pracownika pracodawca udostępnia tę ewidencję pracownikowi. Natomiast w stosunku do pracowników objętych systemem zadaniowego czasu pracy, pracowników zarządzających w twoim imieniu jako pracodawcy z.l.z. oraz pracowników otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej nie ewidencjonuje się godzin pracy. Ewidencjonowanie godzin pracy nie będzie więc konieczne wobec zarządzającego z.l.z. w imieniu pracodawcy. Będzie nim zazwyczaj kierownik z.l.z., jeżeli w zakresie obowiązków ma także zarządzanie z.l.z. Zwolnienie z ewidencjonowania godzin czasu pracy obejmie też stosownie do przepisów pracowników zatrudnionych w z.l.z. w ramach zadaniowego czasu pracy, a także za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej.
Ewidencja czasu pracy a listy obecności
Uwzględnij, że ewidencja czasu pracy jest pojęciem szerszym niż lista obecności pracownika, którą zazwyczaj podpisuje on po przyjściu do pracy. Lista obecności jest jedną z części składowych ewidencji czasu pracy pracownika, na którą zgodnie z zapisami § 6 pkt 1a Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 1998 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej (dalej w skrócie Rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej) składają się m.in.: