MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Akademia po Dyplomie POLECAMY Kongresy Multiforum Webinaria Odkryj swój dermatologiczny zmysł
Filmy
Aktualności
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Psychologia

Klient – ekspert od utrudniania czy specjalista od sukcesu?

11/07/2025

Prawo, pieniądze, psychologia

Klient – ekspert od utrudniania czy specjalista od sukcesu?

mgr inż. Magdalena Żuber

Trener Mentalna Kompetencji Miękkich i Biznesu

Artykuł poświęcony jest relacji, która decyduje o wyniku leczenia pacjenta i dobrostanie ludzi po obu stronach świadczonej usługi. Znasz to uczucie, kiedy po kolejnej konsultacji zamiast poczucia dobrze wykonanej pracy zostaje z tobą frustracja? Gdy z gabinetu wychodzi ktoś, kto „przyjął do wiadomości” twoje zalecenia, ale ty już wiesz, że raczej nie wprowadzi ich w życie? Albo przeciwnie – trafiasz na osobę, z którą rozmowa płynie, pytania są konkretne, a zaufanie niemal namacalne. I wiesz, że pacjent trafił w dobre ręce... nie tylko twoje, ale też swojego opiekuna.

Praca w gabinecie weterynaryjnym to nie lada wyzwanie, odpowiedzialność i ogrom wiedzy do zdobycia oraz ciągłego poszerzania. Jedynie lekarz i personel zakładu zdają sobie sprawę z tego, jak wiele czynników wpływa na powodzenie leczenia i jak wymagająca jest to profesja.

Słyszałaś/eś kiedyś:

  • „O, jak fajnie, pracujesz ze zwierzątkami”
  • „Ale ty to masz super pracę – ja to siedzę w biurze, a ty realizujesz pasję i jeszcze te futrzaki”
  • „Ja to bym wolała pracować ze zwierzętami niż z ludźmi”.

Część tej pracy właśnie taka jest, ale mało kto myśli wtedy o tym, że słodziaki futrzaki same do gabinetu nie wchodzą. Nie zażywają też same leków o określonej godzinie i nie idą do sklepu po zaleconą karmę.

Od tego jest człowiek – nasz klient, a opiekun pacjenta. Klient, który może być ekspertem od największych koszmarów zawodowych albo specjalistą, który w znacznej mierze przyczyni się do powodzenia wdrożonego leczenia i reputacji naszej placówki.

Klient gabinetu weterynaryjnego

To właśnie jego rola w procesie leczenia bywa najbardziej pomijana i jednocześnie kluczowa. Może stać się twoim sprzymierzeńcem, ale i skutecznie zablokować wszystko, co próbujesz osiągnąć. Może cię wspierać, rozumieć, współpracować. Może też nie ufać, ignorować, sabotować – często nie ze złej woli, a z braku wiedzy, lęku, wyobrażeń albo doświadczeń z innych miejsc.

A przecież lekarze nie pracują tylko ze zwierzętami. Pracują z ludźmi przez ich zwierzęta i ze zwierzętami przez ich właścicieli (3).

Dlaczego klient to nie tylko „dodatek” do pacjenta?

W modelu klasycznej wizyty weterynaryjnej pacjentem jest zwierzę. Ale kto podejmuje decyzje? Kto odbiera zalecenia? Kto płaci za leczenie, pilnuje dawek, terminu powtórnych badań, zmienia dietę czy idzie do behawiorysty? Kto wraca z pytaniem: „Dlaczego to nie działa?” albo „Czy możemy spróbować czegoś innego?”? Klient. To jego zrozumienie, zaangażowanie i gotowość do współpracy decydują o tym, czy leczenie ma szansę zadziałać. Nawet najlepiej postawiona diagnoza i najtrafniej dobrana terapia nie zadziałają, jeśli opiekun zwierzęcia jej nie wdroży.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Prenumerata
online + archiwum
Subscription mw
od 252 zł
Zamów
Zaloguj się | Chcesz subskrybować Weterynarię po Dyplomie?
Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Dlaczego klient to nie tylko „dodatek” do pacjenta?

W modelu klasycznej wizyty weterynaryjnej pacjentem jest zwierzę. Ale kto podejmuje decyzje? Kto odbiera zalecenia? Kto płaci za leczenie, pilnuje dawek, [...]

Klient wspierający – jak go rozpoznać i jak z nim pracować?

To opiekun, który słucha, dopytuje, notuje, szanuje twój czas i wiedzę. Wykazuje gotowość do nauki i współpracy. Może być zaniepokojony, może mieć pytania, [...]

Klient utrudniający – przypadłość czy skutek?

Czasem trafiasz na klienta, który wszystko wie lepiej. Nie wierzy w twoją diagnozę, kwestionuje zalecenia, nie stosuje się do planu terapii, ale [...]

Lekarz weterynarii – zawód z kompetencjami relacyjnymi

Nie jesteś „tylko” diagnostą i ekspertem danej specjalizacji. Jesteś też mówcą. Mediatorem. Edukatorem. Strażnikiem emocji i często... ostatnią deską ratunku.

Przypadek z życia – kiedy asertywność ratuje relację

Podczas jednej z wizyt do kliniki przyszła kobieta z agresywnym kotem. Już wcześniej personel miał z nią trudne doświadczenia – podnosiła głos, krytykowała zalecenia, [...]

Praktyczne wskazówki – jak budować dobrą relację z klientem (i nie zwariować)

Zacznij od uważności. Przed wejściem do gabinetu weź oddech, przypomnij sobie, że za chwilę spotkasz człowieka, który może być zestresowany, zmęczony, [...]

Komunikacja to nie tylko klient – to też zespół

Wspomnę o tym na koniec, ale nie bez powodu – bo nigdzie napięcia z gabinetu nie odbijają się tak mocno jak w zespole. Jeśli [...]

Klient – lustro naszej pracy i naszej postawy

Być może najtrudniejsze, co mamy do zrobienia w tej relacji, to nie leczenie. To codzienne przypominanie sobie, że po drugiej stronie jest [...]

Dostęp jednorazowy do artykułu

Aby uzyskać dostep do tego artykułu przez 24 godziny, wyślij SMS o treści AP.MAGWET na numer 7943. Koszt wysłania SMS wynosi 11.07 PLN z VAT. W odpowiedzi otrzymasz SMS z kodem aktywacyjnym. Wpisz kod w poniższym polu.

Usługa SMS dostępna jest w sieciach T-mobile, Plus GSM, Orange i Play. Usługi SMS dostarcza i obsługuje TELEAUDIO DWA Sp z.o.o.. Właściciel serwisu: Medical Tribune Polska Sp. z o.o. kontakt@podyplomie.pl. Regulamin. Reklamacje: reklamacje@teleaudio.pl.

Uwaga! Dostęp będzie aktywny: przez 24 godziny, tylko na jednym urządzeniu (na tym, na którym pierwszy raz wpisano kod aktywacyjny), tylko do tego artykułu. Kodu nie da się wykorzystać powtórnie.

OSTATNIO DODANE
Nowy test może oznaczać leki, które mogą być szkodliwe dla kotów
Podwyższone stężenia fenobarbitalu u psów po leczeniu flukonazolem – opis dwóch przypadków
Ocena różnych dawek medetomidyny na indukcję wymiotów u kotów
Między obrazem a skalpelem: jak dokładne są badania przedoperacyjne u psów i kotów z chorobami pr...
Osad z pęcherzyka żółciowego u kotów
POLECANE ARTYKUŁY
Psychologia
Syndrom samobójczy wśród lekarzy weterynarii – mit czy rzeczywistość?
Psychologia
Zarządzanie lękiem w sytuacji kryzysu – co lekarz powinien wiedzieć
Psychologia
Jak odbić się od dna, czyli o niezwykłej sile rezyliencji
Psychologia
Zarządzanie czasem czy zarządzanie sobą w czasie pracy lekarza weterynarii
Psychologia
O umiejętności regulacji emocji w pracy lekarza weterynarii
Psychologia
Manipulacja i wampiryzm emocjonalny w pracy lekarza weterynarii
Psychologia
Dream Team czy niezdrowa konkurencja? O zespołach w placówkach weterynaryjnych
Psychologia
Rezyliencja w zawodzie lekarza weterynarii – fundament odporności i adaptacji
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj