MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Akademia po Dyplomie POLECAMY Multiforum Webinaria
Filmy
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Koty

Gabinet weterynaryjny przyjazny kotom – czyli jaki? Cz. I

05/11/2020

Dobrostan

Gabinet weterynaryjny przyjazny kotom – czyli jaki? Cz. I

lek. wet. Marta Miszczak1
dr Joanna Bitner-Szulc2

1 doktorantka, Zakład Chorób Zakaźnych i Administracji Weterynaryjnej, Katedra Epizootiologii z Kliniką Ptaków i Zwierząt Egzotycznych, Wydział Medycyny Weterynaryjnej, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
2 adiunkt, Katedra Psychologii Ogólnej i Rozwoju Człowieka, Wydział Psychologii, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Koty stanowią znaczny odsetek pacjentów w gabinetach weterynaryjnych. Są to zwierzęta wyjątkowo wrażliwe, zarówno sensorycznie, jak i psychicznie. Zazwyczaj bardzo szybko aktywują jedną ze strategii przetrwania, najczęściej ucieczkę lub walkę. Podjęcie działań ratunkowych (z punktu widzenia kota) znacznie utrudnia pracę z nim, wykonanie badania i ewentualne leczenie. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby lekarze weterynarii oraz personel pomocniczy byli odpowiednio przygotowani do pracy z kotami, potrafili sprawić, że zwierzę poczuje się bezpiecznie i będzie chętniej współpracować. W pierwszej części przybliżamy zasady organizacji przestrzeni i wyposażenia gabinetu przyjaznego kotom.

Wstęp

Według badania przeprowadzonego przez Kantar Public (2017) ponad połowa Polaków ma jakiekolwiek zwierzę towarzyszące w gospodarstwie domowym (52%) i najczęściej jest to pies albo kot (50%). Co czwarta osoba (26%) zadeklarowała, że mieszka wraz z kotem, niewiele mniej deklarowało posiadanie jednocześnie psa i kota (18%) (4). W dzisiejszych czasach ze względu na styl życia koty są coraz częściej wybierane jako zwierzęta domowe. Panuje przekonanie, że nie wymagają one aż tyle czasu i uwagi co psy. O konsekwencjach tego sposobu myślenia właściciele przekonują się nieraz dopiero podczas wizyty u lekarza weterynarii, szukając przyczyn na przykład uporczywego wylizywania się kotów lub uciążliwego znakowania moczem. Czy lekarze weterynarii mają poczucie, że ich placówki są odpowiednio przystosowane do przyjmowania kocich pacjentów?

W pierwszym kwartale 2020 roku autorki przeprowadziły badanie dotyczące postępowania z kotami jako pacjentami gabinetów weterynaryjnych. W badaniu wzięło udział 244 respondentów. Blisko 75% z nich stanowili lekarze weterynarii, 17% technicy weterynarii, a pozostałe osoby to studenci weterynarii i uczniowie techników weterynaryjnych. Na pytanie „Czy uważa pan/i, że placówka jest dobrze przystosowana do przyjmowania kocich pacjentów?” prawie 34% badanych odpowiedziało „tak”, niemal 53% „nie”, pozostałe odpowiedzi to „mogłoby być lepiej” lub „jest jeszcze sporo do poprawienia”. Jako przyczyny takiego stanu rzeczy badani wskazywali przede wszystkim finanse, ograniczenia lokalowe oraz niechęć do zmian albo brak zrozumienia ze strony szefów. W części pierwszej omówimy, co można zrobić, aby gabinet rzeczywiście stał się miejscem przyjaznym kotom, nawet jeśli mamy ograniczoną przestrzeń bądź finanse.

Pomieszczenia i wyposażenie

Poczekalnia

Nie od dziś wiadomo, jak ważne jest pierwsze wrażenie. Organizacja poczekalni i recepcji oraz personel, który wita wchodzącą osobę, mają kluczowe znaczenie dla samopoczucia opiekuna, a także kota. Zdecydowana większość placówek nie planuje wizyt k...

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Podsumowanie

Z przeprowadzonego badania wynika, że w większości zakładów leczniczych (niemal 90%) poczekalnia jest wspólna dla wszystkich zwierząt, bez odrębnej części dla kotów. W niektórych [...]

OSTATNIO DODANE
5 powodów, aby mieć Booksy w gabinecie weterynaryjnym
Nieprawidłowe stosowanie pestycydów przyczyną śmierci owadów
[relacja] APD Weterynaria 2023 - edukacja dla przyszłości - interdyscyplinarne wyzwania współczes...
Szczury na własne życzenie
O zdrowiu stada
POLECANE ARTYKUŁY
Farmakologia i toksykologia
Opioidowa farmakoterapia bólu okołooperacyjnego u psów i kotów
Hematologia
Zależne od rasy zmiany w obrazie krwi u psów i kotów. Cz. II
Choroby zakaźne
Grzybice narządowe kotów – aktualne dane
Chirurgia
Rany u małych zwierząt. Cz. III. Czemu rana się nie goi
Parazytologia
Motyliczka mięśniowa – możliwości rozpoznawania nowego zagrożenia
Stomatologia
„Zdejmowanie kamienia nazębnego” czy „stomatologiczny zabieg profilaktyczny”?
Parazytologia
Zachowania prozdrowotne właścicieli psów i kotów w zakresie profilaktyki chorób pasożytniczych
Farmakologia i toksykologia
Co lekarz weterynarii powinien wiedzieć o produktach z konopi
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-855 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj