MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Akademia po Dyplomie POLECAMY Kongresy Multiforum Webinaria Odkryj swój dermatologiczny zmysł
Filmy
Aktualności
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

XX Kongres Akademii po Dyplomie Weterynaria Kraków już 20-21 września! | Sprawdź program >

Koty

Gabinet weterynaryjny przyjazny kotom – czyli jaki? Cz. II

08/02/2021

Dobrostan

Gabinet weterynaryjny przyjazny kotom – czyli jaki? Cz. II

lek. wet. Marta Miszczak1
dr Joanna Bitner-Szulc2

1 doktorantka, Zakład Chorób Zakaźnych i Administracji Weterynaryjnej, Katedra Epizootiologii z Kliniką Ptaków i Zwierząt Egzotycznych, Wydział Medycyny Weterynaryjnej, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
behawiorysta DipCABT (COAPE), Studium Kot
2 adiunkt, Katedra Psychologii Ogólnej i Rozwoju Człowieka, Wydział Psychologii, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Koty stanowią znaczny odsetek pacjentów w gabinetach weterynaryjnych. Są to zwierzęta wyjątkowo wrażliwe, zarówno sensorycznie, jak i psychicznie. Zazwyczaj bardzo szybko aktywują jedną ze strategii przetrwania, najczęściej ucieczkę lub walkę. Podjęcie działań ratunkowych (z punktu widzenia kota) znacznie utrudnia pracę z nim, wykonanie badania i ewentualne leczenie. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby lekarze weterynarii oraz personel pomocniczy byli odpowiednio przygotowani do pracy z kotami, potrafili sprawić, że zwierzę poczuje się bezpiecznie i będzie chętniej współpracować. W części drugiej omówione zostało podejście do kotów, obchodzenie się z nimi oraz komunikacja z opiekunem.

Wstęp

Pierwsza część artykułu (MW 11/2020) poświęcona była wyposażeniu i organizacji gabinetu weterynaryjnego, zalecanym dla zwiększenia komfortu kocich pacjentów. Wprowadzenie niewielkich modyfikacji, nawet na małej przestrzeni, może mieć korzystny wpływ na samopoczucie przyjmowanych kotów. Jednak nawet najlepsze sprzęty niewiele pomogą, jeśli personel będzie postępował niewłaściwie. Dotyczy to zarówno traktowania samych pacjentów, jak i ich opiekunów. Oczywiście postępowanie jest uzależnione od indywidualnych warunków i zachowania danego pacjenta. Niemniej jednak istnieją pewne reguły, które ułatwiają komunikację z kotem i opiekunem.

Pracując z kotami, należy mieć na uwadze, że są to zwierzęta bardzo wrażliwe, które dosyć szybko decydują się na jedną ze strategii przetrwania – najczęściej ucieczkę, ewentualnie walkę. Często obserwowana jest też strategia „freeze”, czyli zastygnięcia w celu obserwacji sytuacji i analizy możliwości skutecznej ucieczki. Z kociej perspektywy ludzie znajdujący się w lecznicy weterynaryjnej stanowią bezpośrednie zagrożenie, a wszystkie wykonywane przez nich ruchy i czynności są potencjalnie niebezpieczne. Ponieważ kot, jako samotny łowca, nie może sobie pozwolić na odniesienie obrażeń, będzie starał się odstraszyć zagrożenie, przyjmując różne postawy ciała i wydając ostrzegawcze dźwięki. Umiejętność rozpoznania kombinacji sygnałów zastosowanych przez kota, łącznie z mimiką twarzy, jest kluczowa w dobraniu odpowiednich technik pracy i ewentualnie poskramiania. Najważniejszym celem jest obchodzenie się z kotem w taki sposób, aby zminimalizować odczuwany przez niego stres i obecność towarzyszących czynników postrzeganych jako zagrażające (2, 4). Ma to także znaczenie kliniczne – koci stres może wpłynąć na wyniki testów laboratoryjnych, prowadząc do nieprawidłowego rozpoznania (na przykład cukrzycy) i niepotrzebnego leczenia (5).

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Niewerbalne zachowania personelu

Adekwatnie stosowane zachowania niewerbalne są ważne w stosunku do właściciela, ale przede wszystkim do kota. Wyraz twarzy, kontakt wzrokowy, postawa ciała, pozycja, [...]

Wyjmowanie z transportera

W badaniu przeprowadzonym przez autorki (2020) zdecydowana większość respondentów (86%) stwierdziła, że w przypadku kotów łagodnych zazwyczaj zdejmuje górną część transportera i pozwala kotu [...]

Wyjmowanie z klatki szpitalnej

Aby zminimalizować odczuwany strach, przed wyjęciem kota z klatki warto obrócić podłoże (koc, ręcznik, podkład), tak aby kot znalazł się tyłem do [...]

Badanie kliniczne i poskramianie

Badanie należy rozpocząć od głowy, ale podchodząc do zwierzęcia od tyłu (ewentualnie z boku), co zminimalizuje odczuwane zagrożenie (4). Każda próba ograniczenia [...]

Opiekun – pomaga czy przeszkadza?

W ocenie autorek często niedoceniana jest pomoc i obecność opiekuna podczas pracy z kotem. W niektórych przypadkach kontakt z opiekunem, możliwość schowania nawet samej głowy pod [...]

Behawioralne techniki modyfikacji zachowania

W wielu przypadkach poprawę zachowania i samopoczucia kota w gabinecie można uzyskać poprzez systematyczną pracę wykonywaną w domu przez właściciela. Edukacja opiekunów ma szczególne znaczenie [...]

Podsumowanie

Jak określiła to część osób biorących udział w badaniu, przygotowanie do przyjmowania kocich pacjentów w lecznicach weterynaryjnych nie jest najgorsze, ale mogłoby być [...]

OSTATNIO DODANE
Fundoskopia u kotów: praktyczny przewodnik i wspólne wyniki
Ukończyłeś studia weterynaryjne w 2025 roku? Skorzystaj z bonu edukacyjnego!
Certyfikowane Szkolenie  Gastroenterologia psów i kotów
„Oblicza weterynarii” – kampania, która oddaje głos lekarzom weterynarii
Częstość występowania dysmagnezemii u hospitalizowanych psów i kotów
POLECANE ARTYKUŁY
Farmakologia i toksykologia
Opioidowa farmakoterapia bólu okołooperacyjnego u psów i kotów
Hematologia
Zależne od rasy zmiany w obrazie krwi u psów i kotów. Cz. II
Choroby zakaźne
Grzybice narządowe kotów – aktualne dane
Chirurgia
Rany u małych zwierząt. Cz. III. Czemu rana się nie goi
Parazytologia
Motyliczka mięśniowa – możliwości rozpoznawania nowego zagrożenia
Stomatologia
„Zdejmowanie kamienia nazębnego” czy „stomatologiczny zabieg profilaktyczny”?
Parazytologia
Zachowania prozdrowotne właścicieli psów i kotów w zakresie profilaktyki chorób pasożytniczych
Farmakologia i toksykologia
Co lekarz weterynarii powinien wiedzieć o produktach z konopi
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj