MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Akademia po Dyplomie POLECAMY Kongresy Multiforum Webinaria Odkryj swój dermatologiczny zmysł
Filmy
Aktualności
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Behawioryzm Koty

Jak uzyskać status Kliniki Przyjaznej Kotom?

05/06/2025

Medycyna behawioralna

Jak uzyskać status Kliniki Przyjaznej Kotom?

dr n. wet. Marta Miszczak DipCAPBT1
Izabela Wodzisz2
Agnieszka Wrona3

1 Animal Behaviourist Supervisor (COAPE), behawiorysta kotów (Studium Kot, UW)
2 Studentka V roku, Wydział Medycyny Weterynaryjnej, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Studenckie Koło Naukowe EZA, behawiorysta, zoopsycholog (Ethoplanet)
3 Studentka IV roku, Wydział Medycyny Weterynaryjnej, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Studenckie Koło Naukowe EZA

W dobie powszechnego dostępu do Internetu uzyskanie informacji nie stanowi trudności. Korzystają z niego także właściciele zwierząt, co z jednej strony może budzić sprzeciw lekarzy z powodu przychodzenia z gotową diagnozą od tzw. doktora Google, lecz z drugiej oznacza też edukację i oczekiwanie, że klinicyści sprostają rosnącym potrzebom. Dotyczy to również sposobu traktowania kocich pacjentów podczas wizyt ambulatoryjnych lub hospitalizacji, organizacji przestrzeni w zakładzie leczniczym dla zwierząt czy szkolenia personelu. Dziedzina behawioryzmu kotów rozwija się i coraz więcej opiekunów ma świadomość potrzeb swoich podopiecznych – także w zakresie specyficznych wymagań związanych z ich etogramem. Celem artykułu jest przybliżenie Czytelnikom, czym jest klinika przyjazna kotom oraz jak można uzyskać status Cat Friendly Clinic (CFC).

O co chodzi z tą akredytacją?

„Cat Friendly Clinic” (CFC, Klinika Przyjazna Kotom) to międzynarodowy program, który powstał z inicjatywy International Society of Feline Medicine – ISFM, Międzynarodowego Stowarzyszenia Medycyny Kotów, i ma na celu ułatwienie opiekunom kotów znalezienia gabinetu weterynaryjnego, w którym uwzględniane są specyficzne potrzeby tych zwierząt. Program przyznaje statusy brązowy, srebrny lub złoty klinikom, które spełniają określone kryteria. W Polsce znajduje się tylko dziewięć takich placówek, z czego dwie mają status złoty, cztery srebrny i trzy brązowy (dostęp: 5.07.2024 r.). Jest to zatem prestiżowe wyróżnienie, które zwiększa atrakcyjność zakładu w oczach klientów. Listę akredytowanych placówek można znaleźć na stronie https://catfriendlyclinic.org/cat-owners/find-a-clinic/.

Wymagania stawiane ZLZ w ramach certyfikacji dotyczą zachowania personelu, podnoszenia kwalifikacji, właściwego traktowania kotów, ale także wyposażenia medycznego poszczególnych pomieszczeń (gabinet przyjęć, sale zabiegowe, część szpitalna). Autorki pragną podkreślić, że celem niniejszego opracowania jest przedstawienie Czytelnikom zasad certyfikacji prowadzonej przez ISFM wraz ze wszystkimi jej elementami (zarówno na gruncie zachowania personelu, jak i wyposażenia), tak aby lekarze zainteresowani uzyskaniem takiego statusu dla swoich ZLZ mogli zorientować się, do którego statusu CFC mogliby aktualnie pretendować, i łatwiej przejść przez proces certyfikacji. W tekście używane jest określenie „Klinika Przyjazna Kotom” jako tłumaczenie oryginalnej nazwy, nie zaś rodzaj ZLZ w rozumieniu polskiego ustawodawstwa weterynaryjnego. Należy mieć na względzie, że w artykule nie są poruszane kwestie ogólnej organizacji, standardów wykonywania usług weterynaryjnych i uwarunkowań dla zakładów leczniczych dla zwierząt, bo te znajdują się w gestii odpowiednich organów (Izby Lekarsko-Weterynaryjnej) i nie tego dotyczy niniejsza praca.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Prenumerata
online + archiwum
Subscription mw
od 252 zł
Zamów
Zaloguj się | Chcesz subskrybować Weterynarię po Dyplomie?
Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

O co chodzi z tą akredytacją?

„Cat Friendly Clinic” (CFC, Klinika Przyjazna Kotom) to międzynarodowy program, który powstał z inicjatywy International Society of Feline Medicine – ISFM, Międzynarodowego [...]

Standard brązowy

Standard brązowy klinik to pierwszy poziom akredytacji w klasyfikacji ISFM. Obejmuje podstawowe warunki, które mogą być dalej rozwijane w celu uzyskania kolejnych akredytacji [...]

Standard srebrny

Standard srebrny klinik w klasyfikacji ISFM to poziom akredytacji, który obejmuje wszystkie kryteria standardu brązowego oraz dodatkowe wymagania. Główne różnice między standardem [...]

Standard złoty

Standard złoty klinik w klasyfikacji ISFM to poziom akredytacji, który obejmuje wszystkie kryteria standardu srebrnego i brązowego oraz dodatkowe wymagania dotyczące gabinetu konsultacyjnego, [...]

Warunki przystąpienia

Stworzenie miejsca spełniającego wszystkie kryteria wymagane przez ISFM wymaga czasu, wysiłku, konsekwencji i zaangażowania całego personelu, a posiadanie aktualnej akredytacji stanowi koszt dla [...]

Podsumowanie

Stworzenie miejsca spełniającego wszystkie kryteria wymagane przez ISFM wymaga czasu, wysiłku, konsekwencji i zaangażowania całego personelu, a posiadanie aktualnej akredytacji stanowi koszt dla [...]

Dostęp jednorazowy do artykułu

Aby uzyskać dostep do tego artykułu przez 24 godziny, wyślij SMS o treści AP.MAGWET na numer 7943. Koszt wysłania SMS wynosi 11.07 PLN z VAT. W odpowiedzi otrzymasz SMS z kodem aktywacyjnym. Wpisz kod w poniższym polu.

Usługa SMS dostępna jest w sieciach T-mobile, Plus GSM, Orange i Play. Usługi SMS dostarcza i obsługuje TELEAUDIO DWA Sp z.o.o.. Właściciel serwisu: Medical Tribune Polska Sp. z o.o. kontakt@podyplomie.pl. Regulamin. Reklamacje: reklamacje@teleaudio.pl.

Uwaga! Dostęp będzie aktywny: przez 24 godziny, tylko na jednym urządzeniu (na tym, na którym pierwszy raz wpisano kod aktywacyjny), tylko do tego artykułu. Kodu nie da się wykorzystać powtórnie.

OSTATNIO DODANE
Nowy test może oznaczać leki, które mogą być szkodliwe dla kotów
Podwyższone stężenia fenobarbitalu u psów po leczeniu flukonazolem – opis dwóch przypadków
Ocena różnych dawek medetomidyny na indukcję wymiotów u kotów
Między obrazem a skalpelem: jak dokładne są badania przedoperacyjne u psów i kotów z chorobami pr...
Osad z pęcherzyka żółciowego u kotów
POLECANE ARTYKUŁY
Farmakologia i toksykologia
Opioidowa farmakoterapia bólu okołooperacyjnego u psów i kotów
Hematologia
Zależne od rasy zmiany w obrazie krwi u psów i kotów. Cz. II
Choroby zakaźne
Grzybice narządowe kotów – aktualne dane
Chirurgia
Rany u małych zwierząt. Cz. III. Czemu rana się nie goi
Parazytologia
Motyliczka mięśniowa – możliwości rozpoznawania nowego zagrożenia
Stomatologia
„Zdejmowanie kamienia nazębnego” czy „stomatologiczny zabieg profilaktyczny”?
Parazytologia
Zachowania prozdrowotne właścicieli psów i kotów w zakresie profilaktyki chorób pasożytniczych
Farmakologia i toksykologia
Co lekarz weterynarii powinien wiedzieć o produktach z konopi
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj