MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Akademia po Dyplomie POLECAMY Kongresy Multiforum Webinaria Odkryj swój dermatologiczny zmysł
Filmy
Aktualności
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Psychologia

Komunikacja jako kompetencja kliniczna.
Cz. I. Fundamenty i modele budowania relacji lekarza weterynarii z opiekunem zwierzęcia

06/11/2025

Prawo, pieniądze, psychologia

Komunikacja jako kompetencja kliniczna.
Cz. I. Fundamenty i modele budowania relacji lekarza weterynarii z opiekunem zwierzęcia

mgr inż. Magdalena Żuber
Trener Mentalna Kompetencji Miękkich, Ekspertka Vethink Academy

www.magdalenazuber.com

Skuteczna komunikacja w pracy lekarza weterynarii stanowi jeden z fundamentów dobrej praktyki klinicznej. Jej rola wykracza już daleko poza „miękką umiejętność” – dziś rozumiana jest jako kompetencja kliniczna, decydująca o diagnozie, terapii i współpracy z opiekunem. Artykuł omawia podstawy procesu komunikacyjnego (modele: linearny, dwukierunkowy, transakcyjny), jego elementy (od nadawcy po feedback), aktywne słuchanie, model CCG (Calgary-Cambridge Guide) oraz SOAP jako narzędzie dokumentacyjne i wsparcie procesu komunikacji w placówce. Tekst osadzony jest w standardach Day One Competences i odnosi się do badań nad edukacją kliniczną. Stanowi pierwszą część naukowo-praktycznego cyklu o komunikacji na linii lekarz–opiekun zwierzęcia.

Wstęp

W środowisku medycyny weterynaryjnej wzrasta świadomość, że komunikacja z opiekunem pacjenta to nie tylko kwestia stylu bycia, lecz element kluczowy dla skutecznego leczenia. Komunikacja, wcześniej marginalizowana jako „miękka kompetencja”, została oficjalnie uznana za element kompetencji klinicznych – zarówno przez NAVMEC (North American Veterinary Medical Education Consortium, 2011), jak i RCVS (Royal College of Veterinary Surgeons) w ramach Day One Competences. Oznacza to, że każdy lekarz weterynarii już w dniu uzyskania uprawnień powinien nie tylko posiadać wiedzę medyczną, ale również potrafić efektywnie porozumieć się z opiekunem zwierzęcia i współpracownikami.

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie podstawowych modeli i mechanizmów komunikacyjnych, ich znaczenia w praktyce oraz sposobów ich praktycznego wykorzystania. Artykuł bazuje na analizie psychologicznej i socjologicznej procesu komunikacji oraz cyklu webinarów „Wakacyjna szkoła komunikacji” realizowanych przeze mnie jako ekspertkę Vethink Academy i PSLWMZ. Stanowi on pierwszą z trzech części przybliżających i zgłębiających wielowarstwowość zagadnienia komunikacji jako kompetencji klinicznej w zawodzie lekarza weterynarii.

Modele komunikacji

Zastanówmy się chwilę nad funkcjonującymi już modelami komunikacji. Modelami, z których korzystamy wszyscy, ale w większości przypadków nieświadomie. A to ogranicza nasze możliwości osiągnięcia wielopoziomowego sukcesu za drzwiami naszego gabinetu.

Czym jest komunikacja? Komunikacja to proces wymiany informacji, myśli, uczuć lub idei pomiędzy dwiema lub więcej osobami, w celu osiągnięcia wzajemnego zrozumienia. Jest to fundamentalna umiejętność w każdej interakcji społecznej, zarówno w życiu...

Świadoma komunikacja dąży do wzajemnego porozumienia, tworzy relacje i umacnia je, wspiera wiarygodność, zapewnia bezpieczeństwo, skraca czas pracy. Dobrze prowadzone procesy komunikacji automatyzują niektóre elementy pracy, dają szanse na delegow...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Prenumerata
online + archiwum
Subscription mw
od 252 zł
Zamów
Zaloguj się | Chcesz subskrybować Weterynarię po Dyplomie?
Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Aktywne słuchanie i efektywna rozmowa

Aktywne słuchanie to kluczowa umiejętność – polega na pełnym zaangażowaniu w rozmowę, parafrazowaniu, dopytywaniu, interpretowaniu emocji. Efektywna rozmowa w gabinecie powinna mieć jasną [...]

Model CCG – struktura relacji i komunikacji klinicznej

Model Calgary–Cambridge Guide to świetny przykład kompleksowego podejścia do komunikacji i zdecydowanie „must know” dzisiejszych czasów w medycynie weterynaryjnej. Zawiera wszystkie poprzednie modele [...]

SOAP jako dokumentacja i narzędzie pracy porządkujące procesy komunikacji

Na koniec przedstawiam wam Model SOAP, który pomaga zebrać to wszystko w logiczną i uporządkowaną całość w kwestii prowadzenia dokumentacji. Ale SOAP to więcej [...]

Podsumowanie

„Komunikacja w weterynarii nie polega na mówieniu klientom, co mają robić – chodzi o budowanie wzajemnego zrozumienia, aby podejmowane decyzje odzwierciedlały zarówno potrzeby [...]

Dostęp jednorazowy do artykułu

Aby uzyskać dostep do tego artykułu przez 24 godziny, wyślij SMS o treści AP.MAGWET na numer 7943. Koszt wysłania SMS wynosi 11.07 PLN z VAT. W odpowiedzi otrzymasz SMS z kodem aktywacyjnym. Wpisz kod w poniższym polu.

Usługa SMS dostępna jest w sieciach T-mobile, Plus GSM, Orange i Play. Usługi SMS dostarcza i obsługuje TELEAUDIO DWA Sp z.o.o.. Właściciel serwisu: Medical Tribune Polska Sp. z o.o. kontakt@podyplomie.pl. Regulamin. Reklamacje: reklamacje@teleaudio.pl.

Uwaga! Dostęp będzie aktywny: przez 24 godziny, tylko na jednym urządzeniu (na tym, na którym pierwszy raz wpisano kod aktywacyjny), tylko do tego artykułu. Kodu nie da się wykorzystać powtórnie.

OSTATNIO DODANE
Nowy test może oznaczać leki, które mogą być szkodliwe dla kotów
Podwyższone stężenia fenobarbitalu u psów po leczeniu flukonazolem – opis dwóch przypadków
Ocena różnych dawek medetomidyny na indukcję wymiotów u kotów
Między obrazem a skalpelem: jak dokładne są badania przedoperacyjne u psów i kotów z chorobami pr...
Osad z pęcherzyka żółciowego u kotów
POLECANE ARTYKUŁY
Psychologia
Syndrom samobójczy wśród lekarzy weterynarii – mit czy rzeczywistość?
Psychologia
Zarządzanie lękiem w sytuacji kryzysu – co lekarz powinien wiedzieć
Psychologia
Jak odbić się od dna, czyli o niezwykłej sile rezyliencji
Psychologia
Zarządzanie czasem czy zarządzanie sobą w czasie pracy lekarza weterynarii
Psychologia
O umiejętności regulacji emocji w pracy lekarza weterynarii
Psychologia
Manipulacja i wampiryzm emocjonalny w pracy lekarza weterynarii
Psychologia
Dream Team czy niezdrowa konkurencja? O zespołach w placówkach weterynaryjnych
Psychologia
Rezyliencja w zawodzie lekarza weterynarii – fundament odporności i adaptacji
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj