WPD
ZALOGUJ
WPD
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Konie Koty Psy
Wydarzenia
Kongres Webinaria
Filmy
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Stomatologia

Wprowadzenie radiografii wewnątrzustnej do schematu postępowania z pacjentem

14/03/2018

Stomatologia

Wprowadzenie radiografii wewnątrzustnej do schematu postępowania z pacjentem

Jan Bellows

Systemy obrazowania cyfrowego mogą wpłynąć na znaczną poprawę stanu przyzębia twoich pacjentów – o ile wiesz, w jaki sposób przedstawić klientom korzyści płynące z ich wykorzystania.

Jest to pierwszy artykuł z czteroczęściowej serii dotyczącej sposobów wykorzystania systemów radiografii wewnątrzustnej do poprawy jakości opieki nad pacjentem. Zostaną w nich omówione obrazy choroby przyzębia, zaburzeń w obrębie miazgi, urazów i zmian rozrostowych w jamie ustnej.

A więc wreszcie zdecydowałeś się na zestaw do obrazowania wewnątrzustnego – urządzenia są zainstalowane, personel przeszkolony, pacjent znieczulony i zrobiłeś doskonałe zdjęcia. Ale co teraz? Przed zastosowaniem radiografii wewnątrzustnej widziałeś bardzo niewiele zmian poddziąsłowych. Zęby, które wyglądały na klinicznie zdrowe, były pozostawiane, a zęby ruszające się były usuwane. Teraz jednak, dzięki możliwościom radiografii cyfrowej, poddziąsłowe zmiany patologiczne są wyraźnie widoczne u niemal każdego pacjenta. Nie możesz schować głowy w piasek i uznać, że ich nie ma – musisz więc omówić to z klientem.

Rozmowy z klientem – przed, w trakcie i po

Włączenie radiografii wewnątrzustnej do praktyki stomatologicznej oznacza konieczność wprowadzenia zmian w sposobie rozmawiania o chorobach jamy ustnej oraz ich leczeniu. Jak należy zinterpretować obrazy i zareagować na nie, aby zaoferować najlepsze leczenie dla pacjenta i właściciela? W jaki sposób po opisaniu wszystkich obrazów zaplanować konieczne zabiegi stomatologiczne, kiedy pacjent jest nadal w znieczuleniu ogólnym? Jak przedstawić wyniki badania klientowi i omówić z nim kwestie finansowe? Odpowiedzi na te pytania wymagają opracowania kompleksowych zasad wykonywania usług stomatologicznych.

To, co kiedyś było zazwyczaj wyceniane podczas rozmowy telefonicznej, kiedy klient umawiał się na usunięcie kamienia i płytki, przekształciło się teraz w dużo bardziej skomplikowany proces, wymagający przeprowadzenia minimum trzech rozmów z klientem – zanim pozostawi on swojego psa lub kota w gabinecie, podczas postępowania diagnostycznego, kiedy zmiany zostaną rozpoznane, oraz po zakończeniu leczenia, przy wypisywaniu pacjenta.

Krok 1. Przygotowanie klienta na to, czego może się spodziewać

Ta rozmowa powinna zawierać informacje na temat tego, ile czasu zajmą planowane czynności, kiedy będą dostępne wyniki badania wewnątrzustnego i opisy badania obrazowego oraz co klient może robić na co dzień, by ograniczać tworzenie się płytki nazębnej. Ten ostatni element jest kluczowy podczas całej rozmowy, ponieważ to do niego będziesz musiał się odnieść, podejmując decyzje o ratowaniu lub usunięciu zębów ze zmianami typowymi dla choroby przyzębia.

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Krok 1. Przygotowanie klienta na to, czego może się spodziewać

Ta rozmowa powinna zawierać informacje na temat tego, ile czasu zajmą planowane czynności, kiedy będą dostępne wyniki badania wewnątrzustnego i opisy badania [...]

Krok 2. Poinformowanie klienta o wynikach badań i przedstawienie możliwości leczenia

Radiografia wewnątrzustna dostarcza dwuwymiarowego obrazu trójwymiarowych struktur. Jest ona wykorzystywana pośrednio do określenia stopnia utraty kości oraz oceny tkanek twardych zęba. [...]

Choroba przyzębia

Choroba przyzębia może być klasyfikowana w stadiach od 1. do 4., w oparciu o nasilenie zmian widocznych na radiogramach oraz objawy kliniczne. U zdrowego psa [...]

Odsłonięcie rozgałęzienia

Odsłonięcie rozgałęzienia korzeni zęba (bifurkacji lub trifurkacji) jest spowodowane ubytkiem kości na wysokości przyczepu korzenia zębów wielokorzeniowych z powodu zaawansowanej choroby przyzębia. Czasami [...]

Rozrost kości zębodołu (przewlekłe zapalenie kości zębodołu)

Klinicznie rozrost kości zębodołu wygląda jak zgrubiała kość wyrostka zębodołowego dookoła jednego lub obu kłów szczęki albo żuchwy. Radiograficznie zmiana ma [...]

Krok 3. Analiza wyników z klientem

Po omówieniu wyników badania jamy ustnej oraz radiografii wewnątrzustnej i przeprowadzeniu właściwego leczenia bardzo ważne jest przeanalizowanie wszystkiego raz jeszcze z właścicielem, zanim [...]
NAJPOPULARNIEJSZE
Onkologia
Rak przejściowokomórkowy (TCC), czyli złośliwy nowotwór pęcherza moczowego
Nowa formuła Kongresu ApD Weterynaria – dwa razy więcej wiedzy!
Anestezjologia
Postawmy na rozsądek podczas planowania znieczulenia regionalnego
POLECANE ARTYKUŁY
Stomatologia
„Zdejmowanie kamienia nazębnego” czy „stomatologiczny zabieg profilaktyczny”?
Stomatologia
Ekstrakcja kła mlecznego (604) u 8-tygodniowego kota – opis przypadku
Stomatologia
Hipoplazja szkliwa u psów – częsta, lecz rzadko rozpoznawana choroba
Stomatologia
Laktoferyna i chlorheksydyna – możliwości wykorzystania synergii działania w pomocniczym leczeniu...
Stomatologia
Najczęstsze komplikacje przy ekstrakcji zębów
Stomatologia
Usuwanie zębów mlecznych u psów i kotów
Stomatologia
Powikłania po ekstrakcji zębów u psów i kotów
Stomatologia
Zmiana zabarwienia zębów u małych zwierząt
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line
  • Dodatek Online
  • Filmy


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Kontakt
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj