BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Stomatologia
Wprowadzenie radiografii wewnątrzustnej do schematu postępowania z pacjentem
Jan Bellows
Systemy obrazowania cyfrowego mogą wpłynąć na znaczną poprawę stanu przyzębia twoich pacjentów – o ile wiesz, w jaki sposób przedstawić klientom korzyści płynące z ich wykorzystania.
Jest to pierwszy artykuł z czteroczęściowej serii dotyczącej sposobów wykorzystania systemów radiografii wewnątrzustnej do poprawy jakości opieki nad pacjentem. Zostaną w nich omówione obrazy choroby przyzębia, zaburzeń w obrębie miazgi, urazów i zmian rozrostowych w jamie ustnej.
A więc wreszcie zdecydowałeś się na zestaw do obrazowania wewnątrzustnego – urządzenia są zainstalowane, personel przeszkolony, pacjent znieczulony i zrobiłeś doskonałe zdjęcia. Ale co teraz? Przed zastosowaniem radiografii wewnątrzustnej widziałeś bardzo niewiele zmian poddziąsłowych. Zęby, które wyglądały na klinicznie zdrowe, były pozostawiane, a zęby ruszające się były usuwane. Teraz jednak, dzięki możliwościom radiografii cyfrowej, poddziąsłowe zmiany patologiczne są wyraźnie widoczne u niemal każdego pacjenta. Nie możesz schować głowy w piasek i uznać, że ich nie ma – musisz więc omówić to z klientem.
Rozmowy z klientem – przed, w trakcie i po
Włączenie radiografii wewnątrzustnej do praktyki stomatologicznej oznacza konieczność wprowadzenia zmian w sposobie rozmawiania o chorobach jamy ustnej oraz ich leczeniu. Jak należy zinterpretować obrazy i zareagować na nie, aby zaoferować najlepsze leczenie dla pacjenta i właściciela? W jaki sposób po opisaniu wszystkich obrazów zaplanować konieczne zabiegi stomatologiczne, kiedy pacjent jest nadal w znieczuleniu ogólnym? Jak przedstawić wyniki badania klientowi i omówić z nim kwestie finansowe? Odpowiedzi na te pytania wymagają opracowania kompleksowych zasad wykonywania usług stomatologicznych.
To, co kiedyś było zazwyczaj wyceniane podczas rozmowy telefonicznej, kiedy klient umawiał się na usunięcie kamienia i płytki, przekształciło się teraz w dużo bardziej skomplikowany proces, wymagający przeprowadzenia minimum trzech rozmów z klientem – zanim pozostawi on swojego psa lub kota w gabinecie, podczas postępowania diagnostycznego, kiedy zmiany zostaną rozpoznane, oraz po zakończeniu leczenia, przy wypisywaniu pacjenta.
Krok 1. Przygotowanie klienta na to, czego może się spodziewać
Ta rozmowa powinna zawierać informacje na temat tego, ile czasu zajmą planowane czynności, kiedy będą dostępne wyniki badania wewnątrzustnego i opisy badania obrazowego oraz co klient może robić na co dzień, by ograniczać tworzenie się płytki nazębnej. Ten ostatni element jest kluczowy podczas całej rozmowy, ponieważ to do niego będziesz musiał się odnieść, podejmując decyzje o ratowaniu lub usunięciu zębów ze zmianami typowymi dla choroby przyzębia.