BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Stomatologia
Podstawy stomatologii weterynaryjnej. Cz. XVI. Jakość, nie ilość
Jan Bellows
Czy lawina klientów podczas Miesiąca Zdrowych Zębów nie wpływa ujemnie na jakość opieki stomatologicznej nad naszymi pacjentami? Przyjrzyjmy się temu bliżej.
W 1993 roku Ken Capron, DVM, FAVD, DAVDC, przewodniczący American Veterinary Dental Society, chciał zwrócić uwagę na potrzeby stomatologiczne psów i kotów. Aby zwiększyć świadomość tematu, zaproponował ustanowienie Miesiąca Zdrowych Zębów u Zwierząt. Dwa lata później w tę inicjatywę włączyła się firma Hill’s Pet Nutrition. Wydarzenie odbywa się regularnie od ponad 25 lat, zawsze w lutym.
To, co początkowo było kampanią mającą kształtować świadomość znaczenia stomatologii weterynaryjnej, w niektórych praktykach zmieniło się w sposób na przyciągnięcie klientów i ich zwierząt do lecznic na początku wiosny. W niektórych klinikach administratorzy oceniają wyniki finansowe placówki na podstawie tego, ile zabiegów stomatologicznych wykonano w lutym. A przecież nie to było intencją doktora Caprona. Chodzi przede wszystkim o to, że wciskanie w grafik jak największej liczby wizyt, podczas których asystent stomatologiczny usuwa płytkę i kamień z koron zębów bez przeprowadzenia dokładnego badania obejmującego sondowanie wszystkich zębów i wykonanie radiogramów wewnątrzustnych oraz leczenia kieszonek przyzębia to praca nastawiona na ilość, a nie na jakość.
Jak utrzymać jakość wizyt
Włączenie stomatologii weterynaryjnej wysokiej jakości do codziennej praktyki jest wyzwaniem. Jak w przypadkach stomatologicznych skupić się na jakości, a nie na ilości, aby nie pogorszyć wyników finansowych lecznicy na skutek zmniejszenia liczby klientów? Odpowiedź brzmi – wprowadzając COPAT, czyli kompleksową profilaktykę, badanie i leczenie jamy ustnej (ang. comprehensive oral prevention, assessment and treatment).
Profilaktyka to działania, które należy podjąć, aby zapobiec powstawaniu lub pogłębianiu się chorób jamy ustnej. Obejmują one rutynowe badania jamy ustnej, profesjonalne oczyszczanie zębów, higienę jamy ustnej itp. Wizyta COPAT nie będzie pełna, dopóki nie przedyskutujesz z klientem, w jaki sposób ma utrzymać czystość jamy ustnej zwierzęcia oraz ograniczyć nawroty choroby.
Badanie to zebranie i przeanalizowanie danych koniecznych do określenia potrzeb pacjenta. Polega na przeprowadzeniu wywiadu, badaniu klinicznym świadomego zwierzęcia, wykonaniu badań laboratoryjnych oraz innych testów, które określą stan zdrowia pacjenta i ryzyko znieczulenia, a także badaniu wewnątrzustnym wszystkich zębów, w tym badaniu obrazowym u pacjenta znieczulonego.