WPD
ZALOGUJ
WPD
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Konie Koty Psy
Wydarzenia
Kongres Webinaria
Filmy
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Koty Psy Stomatologia

Podstawy stomatologii weterynaryjnej. Cz. XVI. Jakość, nie ilość

04/08/2020

Stomatologia

Podstawy stomatologii weterynaryjnej. Cz. XVI. Jakość, nie ilość

Jan Bellows

Czy lawina klientów podczas Miesiąca Zdrowych Zębów nie wpływa ujemnie na jakość opieki stomatologicznej nad naszymi pacjentami? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

W 1993 roku Ken Capron, DVM, FAVD, DAVDC, przewodniczący American Veterinary Dental Society, chciał zwrócić uwagę na potrzeby stomatologiczne psów i kotów. Aby zwiększyć świadomość tematu, zaproponował ustanowienie Miesiąca Zdrowych Zębów u Zwierząt. Dwa lata później w tę inicjatywę włączyła się firma Hill’s Pet Nutrition. Wydarzenie odbywa się regularnie od ponad 25 lat, zawsze w lutym.

To, co początkowo było kampanią mającą kształtować świadomość znaczenia stomatologii weterynaryjnej, w niektórych praktykach zmieniło się w sposób na przyciągnięcie klientów i ich zwierząt do lecznic na początku wiosny. W niektórych klinikach administratorzy oceniają wyniki finansowe placówki na podstawie tego, ile zabiegów stomatologicznych wykonano w lutym. A przecież nie to było intencją doktora Caprona. Chodzi przede wszystkim o to, że wciskanie w grafik jak największej liczby wizyt, podczas których asystent stomatologiczny usuwa płytkę i kamień z koron zębów bez przeprowadzenia dokładnego badania obejmującego sondowanie wszystkich zębów i wykonanie radiogramów wewnątrzustnych oraz leczenia kieszonek przyzębia to praca nastawiona na ilość, a nie na jakość.

Jak utrzymać jakość wizyt

Włączenie stomatologii weterynaryjnej wysokiej jakości do codziennej praktyki jest wyzwaniem. Jak w przypadkach stomatologicznych skupić się na jakości, a nie na ilości, aby nie pogorszyć wyników finansowych lecznicy na skutek zmniejszenia liczby klientów? Odpowiedź brzmi – wprowadzając COPAT, czyli kompleksową profilaktykę, badanie i leczenie jamy ustnej (ang. comprehensive oral prevention, assessment and treatment).

Profilaktyka to działania, które należy podjąć, aby zapobiec powstawaniu lub pogłębianiu się chorób jamy ustnej. Obejmują one rutynowe badania jamy ustnej, profesjonalne oczyszczanie zębów, higienę jamy ustnej itp. Wizyta COPAT nie będzie pełna, dopóki nie przedyskutujesz z klientem, w jaki sposób ma utrzymać czystość jamy ustnej zwierzęcia oraz ograniczyć nawroty choroby.


Badanie to zebranie i przeanalizowanie danych koniecznych do określenia potrzeb pacjenta. Polega na przeprowadzeniu wywiadu, badaniu klinicznym świadomego zwierzęcia, wykonaniu badań laboratoryjnych oraz innych testów, które określą stan zdrowia pacjenta i ryzyko znieczulenia, a także badaniu wewnątrzustnym wszystkich zębów, w tym badaniu obrazowym u pacjenta znieczulonego.

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
Pełna wersja artykułu omawia następujące zagadnienia:

Stworzenie optymalnych warunków

Wizyta COPAT jest planowana na podstawie kwalifikacji dokonywanej przez lekarza weterynarii podczas badania ogólnego pacjenta lub w sytuacji gdy właściciel dzwoni, zaniepokojony [...]

Zanim pacjent zaśnie

Jeżeli ostatnio nie wykonywano kompleksowego badania pacjenta, lekarz weterynarii zazwyczaj przeprowadza badanie kliniczne w obecności właściciela. Badanie to obejmuje na ogół jak [...]

Kiedy pacjent śpi

Pacjent został znieczulony i podłączony do monitorów. Zęby zostały oczyszczone, korony wypolerowane, a rowek dziąsłowy przepłukany, aby usunąć płytkę i kamień. Wykonano zdjęcia rentgenowskie [...]

Nie zapomnij o tym, gdy pacjent śpi

Kiedy zostanie opracowany szczegółowy plan leczenia poszczególnych zębów, skontaktuj się z klientem, aby omówić go i uzyskać akceptację. W przypadkach, w których czas nie pozwala [...]

Zasady opieki stomatologicznej w domu

Jednym z wyzwań stomatologii weterynaryjnej jest zmniejszenie odkładania się płytki i kamienia po wizycie COPAT. Przed rozpoczęciem leczenia przyzębia należy porozmawiać z właścicielem na [...]

Jakość i ilość

Stomatologia jakościowa zajmuje więcej czasu niż stomatologia ilościowa. Jednakże u co najmniej 80% dorosłych psów i 70% kotów chorujących na chorobę przyzębia konieczne [...]

NAJPOPULARNIEJSZE
Onkologia
Rak przejściowokomórkowy (TCC), czyli złośliwy nowotwór pęcherza moczowego
Nowa formuła Kongresu ApD Weterynaria – dwa razy więcej wiedzy!
Anestezjologia
Postawmy na rozsądek podczas planowania znieczulenia regionalnego
POLECANE ARTYKUŁY
Farmakologia i toksykologia
Opioidowa farmakoterapia bólu okołooperacyjnego u psów i kotów
Onkologia
Ośmioletnia suka z nawrotowym krwiomoczem
Hematologia
Zależne od rasy zmiany w obrazie krwi u psów i kotów. Cz. II
Choroby zakaźne
Grzybice narządowe kotów – aktualne dane
Onkologia
Dziesięć najczęstszych nowotworów u psów w Polsce
Chirurgia
Rany u małych zwierząt. Cz. III. Czemu rana się nie goi
Dermatologia
Toczniowe zniekształcenie pazurów u psów jako rzadka forma tocznia – rozpoznawanie i leczenie
Parazytologia
Motyliczka mięśniowa – możliwości rozpoznawania nowego zagrożenia
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line
  • Dodatek Online
  • Filmy


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Kontakt
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj