MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Akademia po Dyplomie POLECAMY Kongresy Multiforum Webinaria Odkryj swój dermatologiczny zmysł
Filmy
Aktualności
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

XX Kongres Akademii po Dyplomie Weterynaria Kraków już 20-21 września! | Sprawdź program >

Marketing i zarządzenie

Cena i cennik jako istotne narzędzia marketingowe w praktyce weterynaryjnej

08/04/2019

Prawo, pieniądze, psychologia

Cena i cennik jako istotne narzędzia marketingowe w praktyce weterynaryjnej

dr n. wet. Robert Karczmarczyk

Specjalista ds. marketingu

Katedra Epizootiologii z Kliniką Ptaków i Zwierząt Egzotycznych, Wydział Medycyny Weterynaryjnej UPWr, Wrocław

Każde przedsiębiorstwo, a więc i zakład leczniczy dla zwierząt (ZLZ), z ekonomicznego punktu widzenia ma za zadanie minimalizować koszty i maksymalizować dochody. To proste zestawienie widać doskonale i ostro w momencie płacenia podatków. Po przeprowadzeniu wszystkich niezbędnych obliczeń zostają nam twarde fakty w postaci cyfr. Od zakresu oferty, jej trafności oraz pożądanej reakcji klientów zależy kondycja finansowa firmy.


Rentowność praktyk weterynaryjnych w krajach europejskich waha się od kilku do około 20 procent. Nie bez wpływu na sukces praktyk weterynaryjnych pozostaje zamożność społeczeństwa. Im jest większa, tym swobodniej i łatwiej rozwija się sektor usług w ogóle. Weterynaria to szczególny rodzaj usług, gdzie nie wystarcza klasyczne podejście podręcznikowe do usług w ogólności. Oprócz wiedzy specjalistycznej potrzebna jest też wiedza z zakresu obsługi klienta-decydenta. W tej branży sama fachowość zaczyna być za słabym argumentem, by odnieść sukces na rynku.

Wiele pytań i kontrowersji oraz ścierających się zdań, często przeciwstawnych, dotyczy cen za usługi lekarsko-weterynaryjne. Co oznacza cena? Jak widzi cenę lekarz – przedsiębiorca, a jak klient – płatnik? Za co płaci klient? Jak pokazać cenę? Jak ustalić odpowiedni cennik? Co to znaczy „odpowiedni cennik”?

Zacznijmy od ceny. Najpierw jednak postarajmy się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego klienci kupują usługi lekarsko-weterynaryjne? Część kupuje, bo musi – sytuacje nagłe, kryzysowe. Tu sprawa jest oczywista – klienci przychodzą do praktyki weterynaryjnej w sytuacji bez wyjścia, gdy sami lub z pomocą „dr. Google” nie są w stanie zaradzić problemowi. Inna grupa przychodzi niejako z urzędu – na przykład obowiązkowe szczepienie psów przeciwko wściekliźnie lub konieczność oznakowania zwierzęcia mikroczipem i wystawienia paszportu przy wyjazdach zagranicznych. Niektórzy korzystają z naszych usług z powodu chęci dbania o zdrowie zwierząt i wysokiej świadomości potrzeb w tym zakresie (to najbardziej pożądana grupa klientów!). Część dokonuje zakupu usług jako pewnej składowej swojego biznesu – nasze usługi są dla nich kosztem w ich biznesie (to też przedsiębiorcy, producenci).

Co oznacza cena dla każdej z tych grup? Czy jej wysokość determinuje zakup i częstotliwość korzystania z naszych usług? W biznesie nie ma jednoznacznie prostej odpowiedzi na pytanie „dlaczego”. To stałe poszukiwanie motywacji i dostosowywanie ofer...

Wysokość ceny wyznacza rodzaj sprzedaży. Cena wysoka powoduje selekcję klientów i swego rodzaju elitarność dostępu. Z usług konkretnego ZLZ korzysta wąska grupa klientów ceniących wyjątkowość i swego rodzaju prestiż. Cena dla klienta ustawiona na ...

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
OSTATNIO DODANE
Fundoskopia u kotów: praktyczny przewodnik i wspólne wyniki
Ukończyłeś studia weterynaryjne w 2025 roku? Skorzystaj z bonu edukacyjnego!
Certyfikowane Szkolenie  Gastroenterologia psów i kotów
„Oblicza weterynarii” – kampania, która oddaje głos lekarzom weterynarii
Częstość występowania dysmagnezemii u hospitalizowanych psów i kotów
POLECANE ARTYKUŁY
Marketing i zarządzenie
Czy social media mogą skutecznie promować lekarza weterynarii?
Marketing i zarządzenie
Najczęściej popełniane błędy marketingowe w ZLZ. Cz. I
Marketing i zarządzenie
Najczęściej popełniane błędy marketingowe w ZLZ. Cz. II
Marketing i zarządzenie
Po pracy wyłączam telefon Rozmowa z lek. wet. Grażyną Dudą-Adamczyk
Marketing i zarządzenie
Segmentacja rynku – wybór odpowiednich klientów
Marketing i zarządzenie
Budowanie marki w zawodzie lekarza weterynarii
Marketing i zarządzenie
Cena i cennik jako istotne narzędzia marketingowe w praktyce weterynaryjnej
Marketing i zarządzenie
Decyzje menedżerskie w praktyce weterynaryjnej
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj