Prawo, pieniądze, psychologia
Czy social media mogą skutecznie promować lekarza weterynarii?
lek. wet. Magdalena Walewska
Zawód lekarza weterynarii należy do grupy zawodów, które nie mogą się reklamować. Nieważne, czy jest to słuszne, czy też nie. Ważne, że lekarze są postawieni w obliczu niemałego wyzwania, gdyż mają w dużym stopniu związane ręce w zakresie kontaktu z klientem. Jak zatem sobie z tym radzić? Czy faktycznie pozostaje nam tylko „poczta pantoflowa”? Nie. W dobie Internetu otwierają się fantastyczne możliwości. W ciągu ostatniej dekady Polacy zaczęli korzystać z takich serwisów społecznościowych jak Facebook (Messenger, Audience Network), Instagram, YouTube, Pinterest, LinkedIn, Snapchat, Twitter czy TikTok. Który kanał komunikacji w tym morzu możliwości najlepiej sprawdza się w pracy lekarza weterynarii?
Przede wszystkim trzeba zastanowić się nad tym, w którym serwisie znajdziesz potencjalnego klienta, kto przychodzi najczęściej do twojej lecznicy? W zależności od tego należy dobrać odpowiedni kanał komunikacji.
Kogo znajdziemy na poszczególnych serwisach? Z badań przeprowadzonych w 2019 r., opublikowanych w raporcie IAB Polska, wynika, że w Polsce z Facebooka korzysta 42,3% mieszkańców! Najliczniejszą grupę stanowią kobiety i mężczyźni w wieku 25-34 lata, jednak odsetek ludzi w wieku 15-44 lata oraz 45-56 lat nie jest mały i wynosi odpowiednio około 22% i 10%. Ludzie powyżej 30 lat to najczęściej najbardziej świadomi konsumenci, potencjalnie dobrzy klienci. Z obserwacji wynika, że użytkownicy Facebooka starzeją się. Oznacza to, że przybywa mniej młodych odbiorców. Przyczyna jest prosta – młodzi unikają korzystania z portalu społecznościowego, na którym są ich rodzice... Osobiście uważam, że ten proces ułatwia odpowiednie dobranie treści do potrzeb odbiorcy.
Instagram i Snapchat to serwisy społecznościowe adresowane do ludzi w wieku 18-24 lata. Są to wszyscy ci, którzy szukali alternatywy dla Facebooka „przejętego” przez rodziców. Instagram i Snapchat zdominowane są przez obrazy – przeważają zdjęcia i...
YouTube to serwis społecznościowy w całości oparty na kontaktowaniu się użytkowników za pomocą filmów. Na ten moment w naszym kraju nie jest on tak rozpowszechniony jak na przykład Facebook. Może to budzić zdziwienie, gdyż jest bardzo silnym narzę...