BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Prawo, pieniądze, psychologia
Budowanie marki w zawodzie lekarza weterynarii
dr n. wet. Robert Karczmarczyk
Marka to znak, symbol lub nazwa umieszczane na produktach w celu odróżnienia ich od konkurencji. To najprostsza definicja marki, jaka funkcjonuje w świadomości przeciętnego konsumenta. Marka to jednak nie tylko nazwa, ale także elementy wizualne oraz komunikacyjne określające przedsiębiorstwo. Znaczenie marki jest niezwykle istotne przy sprzedaży usług, czyli czegoś nienamacalnego, czego nie można ani dotknąć, ani zmierzyć, ani ważyć. Liczy się tu siła odczuć klientów i praca włożona w wejście w świadomość klientów oraz potencjalnych klientów.
Posiadanie silnej, szeroko rozpoznawalnej marki powoduje, że firma, oferując ten sam zakres usług co wiele różnych podmiotów (ZLZ), budzi u klienta świadomość wyróżników wykonanej pracy oraz tego, że został on obsłużony z zachowaniem najwyższych standardów przy indywidualnym podejściu do swoich potrzeb. Standardowe usługi są tylko częścią elementów opisujących daną praktykę weterynaryjną, a siła przebicia tkwi również w odróżnieniu się od innych, konkurencyjnych podmiotów.
Wpływ na budowanie marki mają oczywiście dynamiczne elementy mikro- oraz makrootoczenia firmy, a co za tym idzie – zmieniające się potrzeby klientów. Większość zakładów leczniczych dla zwierząt zapomina o przeprowadzeniu albo wykorzystaniu badań marketingowych. Wynika to z braku wizji jako takiej lub wręcz braku biznesplanu bądź sprecyzowanego kierunku rozwoju własnej praktyki. Jest to o tyle niepokojące, że pokazuje zaniedbania w przygotowaniu lekarzy weterynarii do prowadzenia własnego biznesu. Świadczy również o braku zainteresowania możliwościami działania naszej praktyki na docelowym rynku. Jest to prawdopodobnie wynikiem przeświadczenia, że jeżeli jesteśmy profesjonalistami w zakresie świadczenia usług lekarsko-weterynaryjnych w swojej dziedzinie, to z równym powodzeniem będziemy potrafili prowadzić własny biznes, czyli odgrywać rolę przedsiębiorcy, inwestora i menedżera. Niestety zdolności te nie idą w parze automatycznie, wymagają osobnych umiejętności, nauki i doświadczenia. W obecnym, ultradynamicznym świecie tradycyjne podejście wyrażone porzekadłem, że „dobra praktyka obroni się sama” nie gwarantuje sukcesu w takim zakresie, jak to miało miejsce kilka dekad temu.
W zakładach leczniczych dla zwierząt marka to pojęcie o złożonej strukturze. W przypadku praktyk jednoosobowych mamy do czynienia z marką osobistą lekarza weterynarii, kojarzoną bezpośrednio z ZLZ. To lekarz i praktyka weterynaryjna w jednym. Tu s...
Zgoła inaczej będzie przedstawiać się sytuacja, gdy właścicielem ZLZ lub sieci ZLZ będzie korporacja. Tu wysiłki wizerunkowe pójdą raczej w kierunku budowania silnej marki korporacyjnej, a nie zaznaczania indywidualnych marek poszczególnych ZLZ na...