MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Akademia po Dyplomie POLECAMY Kongresy Multiforum Webinaria Odkryj swój dermatologiczny zmysł
Filmy
Aktualności
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Marketing i zarządzenie

Budowanie marki w zawodzie lekarza weterynarii

28/04/2023

Prawo, pieniądze, psychologia

Budowanie marki w zawodzie lekarza weterynarii

dr n. wet. Robert Karczmarczyk

Specjalista ds. marketingu
Katedra Epizootiologii z Kliniką Ptaków i Zwierząt Egzotycznych, Wydział Medycyny Weterynaryjnej, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Marka to znak, symbol lub nazwa umieszczane na produktach w celu odróżnienia ich od konkurencji. To najprostsza definicja marki, jaka funkcjonuje w świadomości przeciętnego konsumenta. Marka to jednak nie tylko nazwa, ale także elementy wizualne oraz komunikacyjne określające przedsiębiorstwo. Znaczenie marki jest niezwykle istotne przy sprzedaży usług, czyli czegoś nienamacalnego, czego nie można ani dotknąć, ani zmierzyć, ani ważyć. Liczy się tu siła odczuć klientów i praca włożona w wejście w świadomość klientów oraz potencjalnych klientów.

Posiadanie silnej, szeroko rozpoznawalnej marki powoduje, że firma, oferując ten sam zakres usług co wiele różnych podmiotów (ZLZ), budzi u klienta świadomość wyróżników wykonanej pracy oraz tego, że został on obsłużony z zachowaniem najwyższych standardów przy indywidualnym podejściu do swoich potrzeb. Standardowe usługi są tylko częścią elementów opisujących daną praktykę weterynaryjną, a siła przebicia tkwi również w odróżnieniu się od innych, konkurencyjnych podmiotów.

Wpływ na budowanie marki mają oczywiście dynamiczne elementy mikro- oraz makrootoczenia firmy, a co za tym idzie – zmieniające się potrzeby klientów. Większość zakładów leczniczych dla zwierząt zapomina o przeprowadzeniu albo wykorzystaniu badań marketingowych. Wynika to z braku wizji jako takiej lub wręcz braku biznesplanu bądź sprecyzowanego kierunku rozwoju własnej praktyki. Jest to o tyle niepokojące, że pokazuje zaniedbania w przygotowaniu lekarzy weterynarii do prowadzenia własnego biznesu. Świadczy również o braku zainteresowania możliwościami działania naszej praktyki na docelowym rynku. Jest to prawdopodobnie wynikiem przeświadczenia, że jeżeli jesteśmy profesjonalistami w zakresie świadczenia usług lekarsko-weterynaryjnych w swojej dziedzinie, to z równym powodzeniem będziemy potrafili prowadzić własny biznes, czyli odgrywać rolę przedsiębiorcy, inwestora i menedżera. Niestety zdolności te nie idą w parze automatycznie, wymagają osobnych umiejętności, nauki i doświadczenia. W obecnym, ultradynamicznym świecie tradycyjne podejście wyrażone porzekadłem, że „dobra praktyka obroni się sama” nie gwarantuje sukcesu w takim zakresie, jak to miało miejsce kilka dekad temu.

W zakładach leczniczych dla zwierząt marka to pojęcie o złożonej strukturze. W przypadku praktyk jednoosobowych mamy do czynienia z marką osobistą lekarza weterynarii, kojarzoną bezpośrednio z ZLZ. To lekarz i praktyka weterynaryjna w jednym. Tu s...

Zgoła inaczej będzie przedstawiać się sytuacja, gdy właścicielem ZLZ lub sieci ZLZ będzie korporacja. Tu wysiłki wizerunkowe pójdą raczej w kierunku budowania silnej marki korporacyjnej, a nie zaznaczania indywidualnych marek poszczególnych ZLZ na...

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
OSTATNIO DODANE
Magister inżynier od zwierząt
Ukończyłeś studia weterynaryjne w 2025 roku? Skorzystaj z bonu edukacyjnego!
Certyfikowane Szkolenie  Gastroenterologia psów i kotów
„Oblicza weterynarii” – kampania, która oddaje głos lekarzom weterynarii
Doktorant UPWr opracował nową broń w walce ze zgnilcem amerykańskim
POLECANE ARTYKUŁY
Marketing i zarządzenie
Czy social media mogą skutecznie promować lekarza weterynarii?
Marketing i zarządzenie
Najczęściej popełniane błędy marketingowe w ZLZ. Cz. I
Marketing i zarządzenie
Najczęściej popełniane błędy marketingowe w ZLZ. Cz. II
Marketing i zarządzenie
Po pracy wyłączam telefon Rozmowa z lek. wet. Grażyną Dudą-Adamczyk
Marketing i zarządzenie
Segmentacja rynku – wybór odpowiednich klientów
Marketing i zarządzenie
Budowanie marki w zawodzie lekarza weterynarii
Marketing i zarządzenie
Zarządzanie praktyką weterynaryjną – ocena pracowników
Marketing i zarządzenie
Cena i cennik jako istotne narzędzia marketingowe w praktyce weterynaryjnej
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj