MAGWET
ZALOGUJ
MAGWET
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Małe zwierzęta Konie Przeżuwacze Świnie Ptaki Zwierzęta egzotyczne Zwierzęta dzikie
Zarządzanie
Praktyką
Prawo Psychologia Zarządzanie
Wydarzenia
Akademia po Dyplomie POLECAMY Kongresy Multiforum Webinaria Odkryj swój dermatologiczny zmysł
Filmy
Aktualności
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Marketing i zarządzenie

Segmentacja rynku – wybór odpowiednich klientów

12/09/2022

Prawo, pieniądze, psychologia

Segmentacja rynku – wybór odpowiednich klientów

dr n. wet. Robert Karczmarczyk specjalista ds. marketingu

Katedra Epizootiologii z Kliniką Ptaków i Zwierząt Egzotycznych, Wydział Medycyny Weterynaryjnej, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu

Usługi lekarsko-weterynaryjne to wysoce skomplikowana kombinacja umiejętności zawodowych, doświadczenia, sposobu zaspokajania potrzeb klientów oraz umiejętności sprzedażowych. Tak, sprzedajemy „siebie”. Swój wizerunek, czas, etos zawodowy, czasem z wykorzystaniem kosztownej, wysoce specjalistycznej aparatury zakładu leczniczego dla zwierząt, a czasem jedynie umownego biurka i krzesła. Zawsze jednak oferujemy klientowi swoje szeroko pojęte usługi. Klient ZLZ to zwierzę i jego właściciel. O ile ze zwierzęciem zawsze jesteśmy w stanie sobie poradzić i udzielić profesjonalnej pomocy, o tyle właściciel lub opiekun to często trudniejszy problem do pokonania. Kim zatem są nasi klienci? Czy zastanawiamy się, kto kogo wybiera – klienci nas czy my klientów? Czy w ogóle mamy jakąkolwiek marketingową strategię działania uwzględniającą nakierowanie na klientów? Na wszystkich czy na wybraną grupę? Podsumowując powyższe znaki zapytania – kim jest nasz klient?

Każdy zakład leczniczy dla zwierząt ma swoją własną grupę klientów docelowych. Nie zawsze świadomie określoną, zapisaną czy formalnie ustaloną, ale ona jest. Wystarczy dokonać analizy klientów korzystających z naszych usług. Pojawi się nam grupa o określonych cechach. To nasz segment rynku. Spośród właścicieli zwierząt wyróżniamy bardzo wiele grup klientów w zależności od zastosowanego kryterium podziału. W obecnej dobie rozwoju wolnego rynku klienci jako ogół są dzieleni według coraz bardziej drobiazgowych kryteriów. A kryteria te zależą od specyfiki działania praktyki weterynaryjnej oraz od wspomnianej wcześniej strategii biznesowej. Często mamy do czynienia z sytuacją, gdy… nie ma jasno określonej strategii, bo kierownictwo ZLZ nie ustaliło takowej.

Segmentacja rynku to jego podział na w miarę jednorodne grupy konsumentów o zbliżonych cechach, różniące się między sobą reakcjami na daną usługę lub produkt oraz inne instrumenty oddziaływania na rynek. Liczba segmentów jest praktycznie nieograniczona, choć wyróżnia się główne sposoby doboru klientów ze względu na ich potrzeby i co bardzo ważne – sposoby zaspokajania tych potrzeb. W dobie wszechobecnych mediów elektronicznych coraz częściej bierze się pod uwagę nie tylko merytoryczne cechy klienta, ale też klasyfikuje się grupę docelową na podstawie możliwości dotarcia poprzez różne nośniki informacji (media) oraz reaktywności klientów na wysyłane przez ZLZ sygnały marketingowe.

Przykłady ultradokładnej segmentacji z otaczających nas różnych rynków, na których my sami jesteśmy aktywni, mogą budzić zaskoczenie, a nawet zdziwienie. W handlu i usługach mierzone jest niemal wszystko. Na przykład jakie czynniki zachęcają klien...

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
OSTATNIO DODANE
Nowy test może oznaczać leki, które mogą być szkodliwe dla kotów
Podwyższone stężenia fenobarbitalu u psów po leczeniu flukonazolem – opis dwóch przypadków
Ocena różnych dawek medetomidyny na indukcję wymiotów u kotów
Między obrazem a skalpelem: jak dokładne są badania przedoperacyjne u psów i kotów z chorobami pr...
Osad z pęcherzyka żółciowego u kotów
POLECANE ARTYKUŁY
Marketing i zarządzenie
Czy social media mogą skutecznie promować lekarza weterynarii?
Marketing i zarządzenie
Najczęściej popełniane błędy marketingowe w ZLZ. Cz. I
Marketing i zarządzenie
Najczęściej popełniane błędy marketingowe w ZLZ. Cz. II
Marketing i zarządzenie
Po pracy wyłączam telefon Rozmowa z lek. wet. Grażyną Dudą-Adamczyk
Marketing i zarządzenie
Segmentacja rynku – wybór odpowiednich klientów
Marketing i zarządzenie
Budowanie marki w zawodzie lekarza weterynarii
Marketing i zarządzenie
Zarządzanie praktyką weterynaryjną – ocena pracowników
Marketing i zarządzenie
Cena i cennik jako istotne narzędzia marketingowe w praktyce weterynaryjnej
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line Magazyn Weterynaryjny
  • Czytaj on-line Weterynaria po Dyplomie
  • Filmy
  • Rada Programowa Magazynu Weterynaryjnego


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc
  • Kontakt


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj