WPD
ZALOGUJ
WPD
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Konie Koty Psy
Wydarzenia
Kongres Webinaria
Filmy
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Marketing i zarządzenie Psychologia

Wyczerpanie emocjonalne to mit

15/03/2018

Relacje z klientem

Wyczerpanie emocjonalne to mit

Dani McVety

Czy każde negatywne doświadczenie w praktyce lekarza weterynarii to rzeczywiście „wyczerpanie emocjonalne”? Kiedy uczciwie zastanowiłam się nad swoimi odczuciami, odkryłam, że nie brakuje mi współczucia. Męczyło mnie podejmowanie decyzji etycznych ograniczonych nielogicznym (często) systemem wartości moich klientów lub nieracjonalnym budżetem.


Alice Villalobos, DVM, moja przyjaciółka i mentorka, zapytała mnie pewnego razu, czy w związku z pracą w hospicjum weterynaryjnym odczuwam wyczerpanie emocjonalne. Bez wahania odpowiedziałam: „Nie, myślę, że nigdy nie zabraknie mi współczucia”.

Uważam, że wyczerpanie emocjonalne w weterynarii to nadużywane określenie. Powiedziałam Alice, że bardziej od opieki w hospicjum wyczerpuje mnie pomoc w stanach nagłych. Wtedy ona stwierdziła coś, czego nigdy nie zapomnę: „Uważam, że w naszym zawodzie walczymy z wyczerpaniem nie tyle emocjonalnym, co etycznym”.

Jej słowa głęboko zapadły mi w pamięć. W leczeniu stanów nagłych ograniczenia finansowe rzadko pozwalały mi zapewnić moim pacjentom rzeczywiście najlepszą opiekę. Znacznie częściej musiałam podejmować decyzje ograniczone środkami finansowymi innych osób – decyzje, które były bardzo zbliżone do dylematów etycznych:

Czy wykonać badania krwi, czy też wykorzystać te fundusze na doraźne leczenie?

Czy podczas szycia mam zastosować minimalną sedację, żeby zaoszczędzić pieniądze na leki przeciwbólowe i antybiotyki?

Czy mam powiedzieć tej rodzinie, że ich ulubieniec ma 5% szans na przeżycie jeszcze kilku miesięcy, jeżeli wiem, że opróżnią konto lub zadłużą się, żeby dać mu trochę więcej czasu?

To są decyzje etyczne, a nie powodowane współczuciem. Wszyscy wiemy, że jeżeli nie omówimy tych możliwości, niektórzy klienci podejmą drastyczną decyzję (np. eutanazja w innym ośrodku lub może niesprawiedliwa negatywna opinia w Internecie) i przez to być może zwierzę nie otrzyma żadnej pomocy. A to – dla mnie – oznacza ostateczną porażkę.

Artykuł dostępny tylko dla zalogowanych użytkowników

Zaloguj się

Nie masz konta na Magwet? Załóż konto
NAJPOPULARNIEJSZE
Onkologia
Rak przejściowokomórkowy (TCC), czyli złośliwy nowotwór pęcherza moczowego
Nowa formuła Kongresu ApD Weterynaria – dwa razy więcej wiedzy!
Anestezjologia
Postawmy na rozsądek podczas planowania znieczulenia regionalnego
POLECANE ARTYKUŁY
Psychologia
Syndrom samobójczy wśród lekarzy weterynarii – mit czy rzeczywistość?
Psychologia
Zarządzanie lękiem w sytuacji kryzysu – co lekarz powinien wiedzieć
Marketing i zarządzenie
Czy social media mogą skutecznie promować lekarza weterynarii?
Marketing i zarządzenie
Najczęściej popełniane błędy marketingowe w ZLZ. Cz. I
Psychologia
Jak odbić się od dna, czyli o niezwykłej sile rezyliencji
Marketing i zarządzenie
Najczęściej popełniane błędy marketingowe w ZLZ. Cz. II
Marketing i zarządzenie
Po pracy wyłączam telefon Rozmowa z lek. wet. Grażyną Dudą-Adamczyk
Marketing i zarządzenie
Segmentacja rynku – wybór odpowiednich klientów
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line
  • Dodatek Online
  • Filmy


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Kontakt
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj