WPD
ZALOGUJ
WPD
Prenumeruj
Odnów Subskrypcję
Prenumeruj
Czasopisma
Magazyn Weterynaryjny Weterynaria po Dyplomie
Praktyka
Kliniczna
Anestezjologia Behawioryzm Chirurgia Choroby wewnętrzne Choroby zakaźne Dermatologia Diagnostyka laboratoryjna Diagnostyka obrazowa Endokrynologia Farmakologia i toksykologia Gastroenterologia Geriatria Hematologia Kardiologia Laryngologia Nefrologia i Urologia Neurologia Okulistyka Onkologia Ortopedia Parazytologia Rehabilitacja Rozród Stany nagłe Stomatologia Żywienie
Gatunki
Konie Koty Psy
Wydarzenia
Kongres Webinaria
Filmy
Sklep
Koszyk
0
ZALOGUJ
Zarejestruj
Zaloguj
Zarejestruj

Marketing i zarządzenie Psychologia

Nie ma znaczenia to, co ty wiesz, lecz to, co wiedzą właściciele twoich pacjentów

15/03/2018

Artykuł ukazał się
Weterynaria po Dyplomie
2015
01

Relacje z klientem

Nie ma znaczenia to, co ty wiesz, lecz to, co wiedzą właściciele twoich pacjentów

Jason Coe

Opieka weterynaryjna oparta na relacji pomiędzy właścicielem zwierzęcia a lekarzem weterynarii to forma współpracy partnerskiej. Podstawą tej relacji jest wzajemne zrozumienie oraz wymiana informacji. Dużą wagę przykłada się do poglądów właściciela na temat opieki nad pacjentem.1 Główne założenie jest takie, że kluczem do efektywnego leczenia jest związek pomiędzy lekarzem weterynarii a właścicielem zwierzęcia. W niedawno przeprowadzonym badaniu, mającym na celu określenie roli komunikacji w stosowaniu się właścicieli zwierząt do zaleceń lekarza przy zabiegach chirurgicznych i stomatologicznych, dowiedziono, że opieka weterynaryjna oparta na wyżej opisanej relacji ma duży wpływ na przestrzeganie zaleceń lekarza.

Badanie

Spośród wielu nagranych konsultacji, podczas których lekarze wydawali zalecenia dotyczące zabiegów chirurgicznych i(lub) stomatologicznych, wybrano 83 pacjentów przyjmowanych łącznie przez 19 praktykujących lekarzy weterynarii.2 Nagrania zostały przeanalizowane z użyciem Roter Interaction Analysis System pod względem werbalnej i niewerbalnej komunikacji pomiędzy właścicielem zwierzęcia a lekarzem. Stopień zastosowania się klientów do zaleceń chirurgicznych i stomatologicznych został oceniony po mniej więcej sześciu miesiącach od wizyty na podstawie dokumentacji medycznej pacjentów.

Do zaleceń lekarzy zastosowało się 25 z 83 (30%) właścicieli. Opracowano skalę komunikacji opartą na charakterze i udziale komunikacji werbalnej pomiędzy lekarzami weterynarii a właścicielami zwierząt. W przypadku klientów stosujących się do zaleceń lekarza wyniki były znacząco wyższe (p < 0,05) niż w przypadku osób, które nie przestrzegały zaleceń. Ponadto właściciele zwierząt wypełniający zalecenia byli w sposób statystycznie istotny bardziej zadowoleni z opieki weterynaryjnej.

Badanie oceniło również klarowność zaleceń lekarza. W przypadku jasnych wskazówek, prawdopodobieństwo zastosowania się do zaleceń było siedem razy wyższe niż w sytuacjach gdzie informacje zostały podane w sposób niejednoznaczny (p = 0,001).

O czym warto pamiętać

W świetle wyników tego badania, lekarze weterynarii zechcą być może zwrócić większą uwagę na to, czy dobrze rozumieją punkt widzenia swoich klientów. Obejmowałoby to włączenie ich w proces podejmowania decyzji, ocenę ich aktualnej wiedzy, dowiadywanie się, jakie są ich poglądy, jaka jest sytuacja życiowa ich oraz należących do nich czworonogów itp. Na przykład zalecenie zabiegu chirurgicznego bez uwzględnienia sytuacji finansowej klienta oraz jego poglądów na daną sytuację stwarza ryzyko porażki już na samym starcie. Jeżeli od razu weźmiemy pod uwagę perspektywę właściciela zwierzęcia, zwiększymy szanse powodzenia.

Badanie to dowiodło, że przejrzysty sposób udzielania informacji poprawia stopień stosowania się właścicieli do zaleceń. Nie oznacza to jednak, że lekarze weterynarii powinni przyjmować wobec klienta postawę paternalistyczną i występować w roli eksperta. To raczej jasny przekaz w połączeniu ze zrozumieniem sposobu myślenia naszych klientów zapewnia największe szanse powodzenia. Zatem rozważając najlepsze zalecenia dla pacjentów, powinniśmy wiedzieć, że znaczenie ma nie tylko to, co my myślimy na temat skuteczności proponowanych metod, ale również to, co sądzą o tym właściciele zwierząt.

Veterinary Medicine • Vol 107, No 4, April 2012, p. 150

Jason Coe, DVM, PhD, jest profesorem w Ontario Veterinary College Uniwersytetu w Guelph. Jest on pomysłodawcą i twórcą badań na temat komunikacji w dziedzinie medycyny weterynaryjnej.


PIŚMIENNICTWO

1. Shaw JR, Bonnett BN, Adams CL, et al. Veterinarian-client-patient communication patterns used during clinical appointments in companion animal practice. J Am Vet Med Assoc 2006;228(5):714-721.

2. Kanji N, Coe JB, Adams CL, et al. Effect of veterinarian-client-patient interactions on client adherence to dentistry and surgery recommendations in companion-animal practice. J Am Vet Med Assoc 2012;240(4):427-436.

NAJPOPULARNIEJSZE
Onkologia
Rak przejściowokomórkowy (TCC), czyli złośliwy nowotwór pęcherza moczowego
Nowa formuła Kongresu ApD Weterynaria – dwa razy więcej wiedzy!
Anestezjologia
Postawmy na rozsądek podczas planowania znieczulenia regionalnego
POLECANE ARTYKUŁY
Psychologia
Syndrom samobójczy wśród lekarzy weterynarii – mit czy rzeczywistość?
Psychologia
Zarządzanie lękiem w sytuacji kryzysu – co lekarz powinien wiedzieć
Marketing i zarządzenie
Czy social media mogą skutecznie promować lekarza weterynarii?
Marketing i zarządzenie
Najczęściej popełniane błędy marketingowe w ZLZ. Cz. I
Psychologia
Jak odbić się od dna, czyli o niezwykłej sile rezyliencji
Marketing i zarządzenie
Najczęściej popełniane błędy marketingowe w ZLZ. Cz. II
Marketing i zarządzenie
Po pracy wyłączam telefon Rozmowa z lek. wet. Grażyną Dudą-Adamczyk
Marketing i zarządzenie
Segmentacja rynku – wybór odpowiednich klientów
NEWSLETTER
OBSERWUJ NAS NA
NASZE PUBLIKACJE
  • Magazyn Weterynaryjny
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line
  • Weterynaria po Dyplomie
  • Zamów prenumeratę
  • Czytaj on-line
  • Dodatek Online
  • Filmy


AKADEMIA PO DYPLOMIE WETERYNARIA
  • Termin i miejsce
  • Program
  • Koszty uczestnictwa
  • Rejestracja online


POMOC
  • Kontakt
  • Polityka prywatnosci
  • Zadaj pytanie
  • Logowanie i rejestracja
  • Regulamin
  • Metody płatności
  • Regulamin publikowania prac
  • Filmy Pomoc


KONTAKT

Medical Tribune Polska Sp. z o.o.
ul. Grzybowska 87
00-844 Warszawa
NIP: 521-008-60-45


801 044 415
+48 (22) 444 24 44
kontakt@magwet.pl
Nr konta: 13 1600 1068 0003 0102 0949 9001

Kontakt w sprawie reklam: magwet-reklama@medical-tribune.pl

Anuluj