BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
15/03/2018
Jason Coe
Opieka weterynaryjna oparta na relacji pomiędzy właścicielem zwierzęcia a lekarzem weterynarii to forma współpracy partnerskiej. Podstawą tej relacji jest wzajemne zrozumienie oraz wymiana informacji. Dużą wagę przykłada się do poglądów właściciela na temat opieki nad pacjentem.1 Główne założenie jest takie, że kluczem do efektywnego leczenia jest związek pomiędzy lekarzem weterynarii a właścicielem zwierzęcia. W niedawno przeprowadzonym badaniu, mającym na celu określenie roli komunikacji w stosowaniu się właścicieli zwierząt do zaleceń lekarza przy zabiegach chirurgicznych i stomatologicznych, dowiedziono, że opieka weterynaryjna oparta na wyżej opisanej relacji ma duży wpływ na przestrzeganie zaleceń lekarza.
Spośród wielu nagranych konsultacji, podczas których lekarze wydawali zalecenia dotyczące zabiegów chirurgicznych i(lub) stomatologicznych, wybrano 83 pacjentów przyjmowanych łącznie przez 19 praktykujących lekarzy weterynarii.2 Nagrania zostały przeanalizowane z użyciem Roter Interaction Analysis System pod względem werbalnej i niewerbalnej komunikacji pomiędzy właścicielem zwierzęcia a lekarzem. Stopień zastosowania się klientów do zaleceń chirurgicznych i stomatologicznych został oceniony po mniej więcej sześciu miesiącach od wizyty na podstawie dokumentacji medycznej pacjentów.
Do zaleceń lekarzy zastosowało się 25 z 83 (30%) właścicieli. Opracowano skalę komunikacji opartą na charakterze i udziale komunikacji werbalnej pomiędzy lekarzami weterynarii a właścicielami zwierząt. W przypadku klientów stosujących się do zaleceń lekarza wyniki były znacząco wyższe (p < 0,05) niż w przypadku osób, które nie przestrzegały zaleceń. Ponadto właściciele zwierząt wypełniający zalecenia byli w sposób statystycznie istotny bardziej zadowoleni z opieki weterynaryjnej.
Badanie oceniło również klarowność zaleceń lekarza. W przypadku jasnych wskazówek, prawdopodobieństwo zastosowania się do zaleceń było siedem razy wyższe niż w sytuacjach gdzie informacje zostały podane w sposób niejednoznaczny (p = 0,001).
W świetle wyników tego badania, lekarze weterynarii zechcą być może zwrócić większą uwagę na to, czy dobrze rozumieją punkt widzenia swoich klientów. Obejmowałoby to włączenie ich w proces podejmowania decyzji, ocenę ich aktualnej wiedzy, dowiadywanie się, jakie są ich poglądy, jaka jest sytuacja życiowa ich oraz należących do nich czworonogów itp. Na przykład zalecenie zabiegu chirurgicznego bez uwzględnienia sytuacji finansowej klienta oraz jego poglądów na daną sytuację stwarza ryzyko porażki już na samym starcie. Jeżeli od razu weźmiemy pod uwagę perspektywę właściciela zwierzęcia, zwiększymy szanse powodzenia.
Badanie to dowiodło, że przejrzysty sposób udzielania informacji poprawia stopień stosowania się właścicieli do zaleceń. Nie oznacza to jednak, że lekarze weterynarii powinni przyjmować wobec klienta postawę paternalistyczną i występować w roli eksperta. To raczej jasny przekaz w połączeniu ze zrozumieniem sposobu myślenia naszych klientów zapewnia największe szanse powodzenia. Zatem rozważając najlepsze zalecenia dla pacjentów, powinniśmy wiedzieć, że znaczenie ma nie tylko to, co my myślimy na temat skuteczności proponowanych metod, ale również to, co sądzą o tym właściciele zwierząt.
Veterinary Medicine • Vol 107, No 4, April 2012, p. 150
Jason Coe, DVM, PhD, jest profesorem w Ontario Veterinary College Uniwersytetu w Guelph. Jest on pomysłodawcą i twórcą badań na temat komunikacji w dziedzinie medycyny weterynaryjnej.