BLACK CYBER WEEK! Publikacje i multimedia nawet do 80% taniej i darmowa dostawa od 350 zł! Sprawdź >
Zarządzanie kliniką
K jak ko(sz)t, czyli jak przyciągnąć właścicieli kotów do lecznicy?
John Volk, Marcus Brown, Elizabeth Colleran
Dlaczego koty rzadziej odwiedzają lecznice weterynaryjne niż psy? Głównym powodem są koszty. Właściciele kotów przywiązują większą wagę do cen usług weterynaryjnych i są mniej skłonni do wykonywania badań kontrolnych u zwierzęcia. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę kotów w gospodarstwach domowych, czworonogi te stanowią nieodkryty rynek dla lekarzy weterynarii. Jak pokonać uprzedzenia opiekunów kotów i przekonać ich do regularnych wizyt w gabinecie weterynaryjnym?
Według najnowszego sondażu Amerykańskiego Stowarzyszenia Weterynaryjnego, w Stanach Zjednoczonych żyją 74 miliony kotów utrzymywanych jako zwierzęta towarzyszące oraz 50 milionów kotów wolno żyjących (według badań Euromonitor International, populacja kotów w Polsce w 2011 roku wynosiła ok. 5,7 mln, a obecnie ich szacunkowa liczba przekroczyła 6 mln. Koty są drugimi pod względem popularności zwierzętami towarzyszącymi w naszym kraju po psach – przyp. tłum.). Psy odwiedzają lecznice średnio 2,6 razy w ciągu roku, koty trafiają do lekarza weterynarii jedynie 1,6 razy w roku. Na podstawie tych danych można sobie wyobrazić, jak duże niewykorzystane możliwości wzrostu dla lecznic zajmujących się małymi zwierzętami drzemią w kocim sektorze. To bardzo perspektywiczny rynek dla lekarzy weterynarii.
72 procent właścicieli, którzy nigdy nie byli ze swoim kotem u lekarza weterynarii, stwierdziło, że odwiedziłoby lecznicę w przypadku urazu, choroby lub wyraźnej zmiany zachowania zwierzęcia.
Dlaczego więc opiekunowie kotów nie korzystają regularnie z usług weterynaryjnych? Istnieje wiele czynników, z powodu których lekarze weterynarii widują koty prawie dwa razy rzadziej niż psy. Najważniejszym z nich jest jednak cena. Właściciele kotów nie chcą lub nie są w stanie ponosić kosztów standardowych usług weterynaryjnych, jak wynika z najnowszego badania Bayer Veterinary Care Usage Study III: Feline Findings.
Problem kosztów jest jednym z najcięższych do rozwiązania, ponieważ właściciele lecznic muszą dbać o odpowiedni dochód, by zapewnić wynagrodzenie dla siebie i dla personelu. Są jednak metody, za pomocą których każda lecznica jest w stanie uatrakcyjnić cennik usług weterynaryjnych i przyciągnąć właścicieli kotów.
69 procent właścicieli kotów nie zapłaciło za swoje zwierzę. 59 procent stwierdziło „to kot znalazł mnie”.